I s ohořelým motorem dojela stará tatra na stanici, sbor ji chce zachránit

  10:16
I ve svých 43 letech sloužila cisternová Tatra 148 spolehlivě dobrovolným hasičům z Bítova na Novojičínsku. Osudnou se jí stal zásah při požáru strniště na konci srpna. Do motoru se asi dostala sláma, vznítila se a začal hořet i motor. I tak vůz zvládl dojet zpět na stanici. Nyní je však nepojízdný a malý sbor shání peníze na jeho záchranu.

Stará Tatra 148 sloužila spolehlivě sboru až do osudného požáru strniště v Bítově. | foto: Jakub Kozák, HZS MSK

„Tatru 148 jsme koupili někdy před šesti sedmi lety. Předtím jsme měli ještě starší vůz Tatru 138, ten už ale nebyl schopný služby. A jako malý sbor jsme neměli peníze na koupi novějšího vozu, ani šanci na získání dotace, tu mají až sbory vyšší kategorie,“ popsal velitel jednotky Sboru dobrovolných hasičů Bítov Ondřej Nikel.

Na konci srpna byli hasiči z Bítova povoláni k požárů devítihektarového strniště v katastru jejich obce. Cílem bylo zabránit ohni, aby se rozšířil do lesa, což se podařilo. Zásah ale odnesla cisternová tatra. „Jeli jsme po posečeném poli posetém vrstvou slámy. Jeden kousek se zřejmě dostal do motoru, začal žhnout, pak začal hořet i motor,“ vyprávěl Nikel.

Kouře zpod kapoty si okamžitě všimli zasahující kolegové ze Slatiny a Kyjovic, kteří motor zbylou vodou na místě uhasili. 

Fotogalerie

„Ohořelý motor naštěstí ještě naskočil, a tak se nám podařilo dojet k naší stanici, když jsme ale začali s jeho rozebíráním, ohněm zničené plastové díly a těsnění se nám rozpadaly v rukou. Kromě toho se objevily netěsnosti na rozvodovce a převodovce, pravděpodobně způsobené vysokou teplotou a zatížením při hašení požáru,“ uvedl Nikel.

Nyní hasiči shánějí peníze na opravu automobilu. „Bez něj nejsme schopni zasahovat, jinak totiž máme pouze vůz určený k dopravě osob bez techniky,“ vysvětlil šéf jednotky s tím, že sbor by rád našel dárce či sponzory, kteří by jim přispěli. Odhad nákladů na opravu činí okolo 130 tisíc korun, avšak část práce si jsou schopni hasiči udělat svépomocí.

„Přemýšleli jsme o tom, že bychom raději koupili novější automobil, ale nakonec jsme se rozhodli, že si Tatru 148 necháme. U hasičů už jich v celé republice slouží minimum. My s ní jezdíme na různé akce a mezi lidmi budí ohlas, mnozí si u ní rádi zavzpomínají. Navíc zvládne i těžký terén, což se nám v obci hodí,“ řekl Nikel.