Nové přejezdy za 40 milionů trať na Svitavsku vylepší, ale nezrychlí

  11:12
Trať mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami se dočká modernizace železničních přejezdů. Na to, aby se vrátil život do málo používané části železnice za Čachnovem, to však stačit nebude. Vlaky tam musí jezdit příliš pomalu a ani nové přejezdy to nezmění.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Bezpečnější bude cesta pro řidiče na hlavním tahu I/34 mezi Hlinskem a Svitavami, kde přejezdy na trati mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami doplní závory.

Modernizace za desítky milionů korun však žádné zrychlení vlaků, které by zatraktivnilo celou trať, nepřinese. Nedaří se totiž urychlit rušení nevyužívaných přejezdů, kterých je na trati téměř sto.

V Pardubickém kraji snad není přímější silnice první třídy než ta mezi Hlinskem a Svitavami. A má ještě jednu zvláštnost - šestice železničních přejezdů u Krouny, Borové, Poličky a Svitav je zabezpečena jen světly.

To se však letos změní. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je doplní o nové závory, které mají hlavně zvýšit bezpečnost na silnici, kterou si někteří řidiči pletou se závodní dráhou. Závory nebudou jediným opatřením zvyšující bezpečnost.

„V obvodu dotčených přejezdů bude navíc umístěn kamerový systém, a to vždy dvě kamery na dvou sloupech napojené do tras zabezpečovací kabelizace. Pro napájení kamerového systému bude rekonstruováno také napájení nízkého napětí u přejezdu. Celkové náklady dosáhnou 33 milionů korun,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Další dva přejezdy ve Skutči se dočkají lepšího zabezpečení v příštím roce. Investice do osmi přejezdů tak vyjde na více než 40 milionů korun.

Trať pro turisty, na něž se ovšem stále čeká

V minulosti zčásti modernizovaná trať je dnes využívaná hlavně na Svitavsku mezi Pustou Kamenicí a Svitavami, protože provoz před sedmi lety v úseku Čachnov – Žďárec u Skutče zařízla při optimalizaci veřejné dopravy kraji zřízená organizace Oredo.

Dnes tu jezdí v týdnu jen několik málo poloprázdných vlaků a o něco více rekreačních spojů o víkendu. Přitom podle spolku Poličská lokálka, který loni a předloni organizoval na trati oslavy 120. výročí zahájení provozu, má místní lokálka na víc. Vlak by ale musel jezdit rychleji, což bez dalších investic nepůjde.

„Zrychlení dopravy není možné bez stavebních úprav a zabezpečení přejezdů. Problémem na této dráze jsou zejména přejezdy. Přes mnoho přejezdů je pomalá jízda, vlaky přes ně musí zbytečně zpomalovat a brzdit. Na trati dlouhé 52,8 kilometru je 99 přejezdů, což znamená dva přejezdy na kilometr. Pouze deset z nich je zabezpečeno výstražným zařízením, z toho pouze čtyři mají závory,“ řekl předseda spolku Poličská lokálka Josef Vendolský před časem na veřejné přednášce k historii a možné budoucnosti trati.

Podle předsedy spolku je extrémem úsek mezi zastávkami Oldřiš a Borová zastávka, kde na úseku o délce 1,1 kilometru je deset přejezdů, přes pět z nich je zavedena pomalá jízda.

„To znamená, že přejezd je každých 120 metrů,“ poukázal Josef Vendolský na současnou neefektivitu tratě. Ještě víc o šnečím tempu vlaků vypovídá pohled do jízdního řádu. Pětikilometrový úsek mezi Borovou a Sádkem vlak zdolává dlouhých devět minut.

Aby mohly vlaky zrychlit, muselo by být zrušeno nebo modernizováno daleko víc přejezdů. SŽDC se letos podařilo na trati vyjednat zrušení pouze čtyř nevyužívaných přejezdů. Tam, kde jich je nejvíc, se budou vlaky dál ploužit.

„V oblasti Borové bude zrušen pouze jeden. Zákonné úpravy v této oblasti jsou nastaveny tak, že se zrušením přejezdů musí souhlasit všichni dotčení, to znamená místní samospráva a majitelé pozemků. U ostatních přejezdů bohužel s výše uvedenými subjekty nebylo dosaženo shody,“ zdůvodnil pomalé rušení přejezdů mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Starostové obcí by si přáli oživit provoz na trati dlouhé třiapadesát kilometrů. Soudí, že by jim však musel pomoci kraj. „Kraj, jehož rozpočet není malý a je objednavatelem veřejné dopravy, by v tom měl mít dominantní roli. Města i obce by mohly dofinancovat zbytek,“ uvedl starosta Květné Petr Škvařil.

Vedle navrácení pravidelných vlaků s návazností na plynulé přestupy ve Žďárci a Svitavách by trať měla těžit hlavně z turistického potenciálu, který má přes léto i zimu. Vizí jsou i výletní vlaky.