Člověku v krizi neslibuji věci, které nemohu splnit, říká vyjednavač

  7:08
Policejní vyjednavač minulý týden v Děčíně zachránil sebevraha, který sedm hodin stál na stožáru trakčního vedení a chtěl skočit. O čem vyjednavači s lidmi mluví, co vše musejí zvážit a kdo se na tuto práci hodí, vysvětlil v rozhovoru pro iDNES.cz národní koordinátor vyjednávání Policie ČR Martin Žák.

Muž na nádraží v Děčíně vylezl na stožár trakčního vedení a zablokoval tím vlaky. (30. července 2019) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Dlouhých sedm hodin odmítal slézt ze sloupu trakčního vedení muž na děčínském nádraží. Správa železnic kvůli němu vypnula proud, desítky vlaků nabíraly zpoždění, tisíce lidí nedojely včas do práce, k lékaři, ale třeba i na letiště. Nešťastníkovi pomáhali policisté i záchranáři. Velký podíl na tom, že ze sloupu nakonec slezl, měli i policejní vyjednavači.

Národní koordinátor vyjednávání Policie České republiky Martin Žák přiblížil, jak pracují specialisté, díky jejichž schopnostem se často podaří zvládnout i zdánlivě neřešitelné situace.

Jak vyjednavači se sebevrahem mluví?
Úvodem je třeba říci, že vyjednávání se sebevrahem policejní vyjednavači řeší ve více než 80 procentech všech výjezdů a zpravidla přitom spolupracují s ostatními složkami Integrovaného záchranného systému. Nejčastěji probíhá komunikace přímo, tedy tváří v tvář, nebo přes mobilní telefon, a to i prostřednictvím komunikačních aplikací, jako jsou WhatsApp, Viber a tak dále.

Na co si vyjednavači musejí dát největší pozor?
Nejdůležitější je zajistit bezpečnost nezúčastněných osob, zasahujících složek i sebevraha. V rámci komunikace s ním nelze slibovat věci, které vyjednavač nemůže splnit.

Čím se takový rozhovor začíná?
Policii relativně často kontaktuje přímo člověk v krizi, případně jeho úmysl spáchat sebevraždu oznámí na tísňovou linku člen rodiny, partner, kamarád či nezúčastněná osoba. Každý rozhovor tedy začíná jinak. Obecně lze říci, že je důležitý věcný a klidný přístup se zájmem o druhého člověka. Konkrétní postup volí vyjednavač na místě podle vlastního uvážení s ohledem na okolnosti a osobu v krizi.

Na jaké argumenty sebevrah slyší? A lze vůbec argumentovat?
Vyjednávání je kreativní činnost a neexistuje přesný manuál na všechny situace, které v praxi mohou nastat. Každý člověk je jiný, a proto jsou pro něj důležité jiné argumenty. Nejdřív je ale třeba člověka v krizi uklidnit, navázat s ním pozitivní kontakt a vzbudit důvěru, aby byl těmto argumentům přístupný.

Fotogalerie

Jak je možné někoho takového zklidnit?
Právě způsobem komunikace a aktivním nasloucháním. Poskytnout mu čas pro ventilování negativních emocí. Ujistit ho, že mu nabízíme pomoc v situaci, ve které se ocitl.

Pracuje vyjednavač sám, nebo v týmu?
Ideální je samozřejmě práce v týmu, ovšem v praxi se to ne vždy podaří. Záleží také na složitosti a vývoji konkrétního případu.

Jak dlouho vyjednávání trvá?
To záleží na situaci. U podobných případů to je zpravidla několik hodin.

Kdy práce vyjednavače končí?
Nejčastěji končí tím, že sebevrah upustí od svého jednání. Míra úspěšnosti vyjednavačů v těchto situacích je v posledních letech velmi vysoká.

Jaký typ člověka se pro tuto práci hodí?
Důležitý je vřelý vztah k lidem, schopnost práce v týmu, komunikační dovednosti, empatie, vysoká frustrační tolerance, profesionální kompetence, schopnost zvládat vysokou míru stresu, vzbuzovat důvěru a být odolný vůči agresivnímu chování. V neposlední řadě pak dobrá fyzická a duševní kondice.

Musí mít vyjednavač i psychologické vzdělání?
Nemusí. Vyjednavačem se může stát příslušník Policie ČR s odpovídajícími předpoklady, profesními a životními zkušenostmi, který má o tuto problematiku dlouhodobě zájem a úspěšně absolvuje výběr a náročný výcvik.