Za nevypravené spoje chce kraj 48 milionů. Likviduje nás, říká dopravce

  14:34
Mnozí obyvatelé Litoměřicka s nelibostí vzpomínají, jak marně v srpnu a září čekali na meziměstské autobusy. Společnost TD Bus nezvládala obsloužit všechny své linky. Kvůli stovkám nevypravených spojů teď rada Ústeckého kraje oznámila, že dopravní firmě uložila pokutu 48,2 milionu korun. Dopravce zaplatit odmítá.

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Podle ředitele TD Bus Milana Tomse je pokuta likvidační a dopravní firma by pak nevyjela nejen na Litoměřicku, ale ani na Lounsku, Žatecku, Podbořansku a Vejprtsku, kde také působí.

„Každopádně ji nezaplatíme, není z čeho. Kraj si kvůli zajištění dopravy na Ústecku a Děčínsku pronajal předražené autobusy a důvod, proč se nyní takto chová, je ten, že se potřebuje vyhnout trestnímu stíhání kvůli tomuto neuváženému pronájmu. Jediný cíl je nyní zlikvidovat TD Bus a vytvořit tím krizový stav. Pak už nikdo nebude koukat na to, co kolik stojí,“ míní Toms.

Po doručení rozhodnutí o pokutě má firma na zaplacení 14 dnů. Pokud opravdu sankci neuhradí, kraj věc předá soudu, přestože politici vědí, že vymoci peníze nebude jednoduché.

„Jsme si plně vědomi toho, že pokutu těžko dostaneme, ale nebudeme skládat zbraně,“ řekl radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

35 korun za kilometr kraj platit nechtěl, teď jezdí za 66, říká Toms

Podle Tomse je sankce 48,2 milionu korun, vycházející z částky tisíc korun za každý neujetý kilometr, neoprávněná a nezákonná, protože byla uložena podle smlouvy s krajem z roku 2014. Mezitím se ale podle něj situace změnila. Dvakrát totiž nastalo navýšení platů řidičů i zdražení pohonných hmot.

„Na tom, že některé spoje nevyjely, má podíl i kraj, který neudělal nic pro to, aby autobusy jezdily. My jezdíme za 28 korun na kilometr a nabídli jsme kraji 35 korun. Nechtěl, a nyní jezdí jeho Dopravní společnost Ústeckého kraje za 66 korun,“ upozornil Toms. 

Podle něj je problém i v tom, že zatímco firma TD Bus je neustále kontrolována a pokutována, tak Dopravní společnost Ústeckého kraje nikdy. 

„Je to podvodná realizace vlastního byznysu nějakého kmotra z kraje, který si za peníze daňových poplatníků dělá svůj podnik. Samozřejmě k tomu musí zlikvidovat konkurenci,“ zlobí se Toms. Firma nyní věc nechá posoudit právníky (čtěte též Kraj převzal dopravu na Ústecku, nemá ale řidiče a některé spoje nevyjedou).

Tolik řidičů a autobusů v záloze nemáme, uvědomuje si radní

Kraj by mohl pokutu TD Bus strhávat z provozní zálohy, kterou firmě platí za dopravní obslužnost. Výsledek však bude podle Tomse stejný. 

„Pokud k tomu dojde, okamžitě přestaneme jezdit ve všech našich pěti oblastech, protože prostě nenatankujeme. V tuto chvíli je jedno, zda pokuta je 48 milionů nebo miliarda. Svým rozsahem je prostě likvidační,“ zopakoval šéf TD Bus.

Komínek uznává, že okamžitý konec ježdění TD Bus by kraji přinesl obří problémy. 

„Budeme to muset řešit a byli bychom schopni na začátku v některých oblastech dopravu zajistit. Oslovují nás soukromí dopravci a nabízejí spolupráci. Nejsme ale připraveni zajistit ji všude, nemáme v záloze 500 řidičů a 260 autobusů,“ upozornil radní.

Kraji navíc 30. června 2019 skončí smlouvy s firmami Arriva na Teplicku a s ČSAD Slaný. „Máme vypsaná výběrová řízení a veškeré kroky směřují k tomu, abychom situaci zvládli,“ je ale optimistický Komínek.