Pojízdným barům se uzavře centrum Prahy, možná i blízké okolí

  18:02
Další novodobá turistická atrakce v centru Prahy zřejmě brzy skončí. Po zákazu dvoukolových vozítek segway chystá magistrát hlavního města společně s radnicí Prahy 1 omezit provoz turisty oblíbených pojízdných barů. Použijí k tomu již platný zákaz pro nákladní auta do historické zóny.

Strážníci v Praze rozdali o prodlouženém víkendu turistům na pivních kolech 11 pokut. | foto: MP Praha

Stroje poháněné až patnácti šlapajícími zákazníky, kteří se přitom posilňují pivem či vínem, jsou často kritizovány ze strany obyvatel žijících v centru města. Podle nich turisté na pivních kolech dělají hluk a znečišťují ulice odpadky, často také zdržují dopravu a ohrožují kolemjdoucí.

„Pivní kola podle nás Pražanům nic dobrého nepřinášejí a my plníme, co jsme slíbili. Na celém území městské části tuto hlučnou zábavu zakážeme. Alkoturismus do Prahy nepatří,“ sdělil důvod omezení starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 sobě).

Materiál s návrhem dopravního opatření předložil jeho stranický kolega a radní pro dopravu Prahy 1 David Skála. Včera ho podpořili radní městské části a podporu získal také na magistrátu.

Dvě již existující oblasti

Návrh počítá s umístěním dodatkové značky se zákazem vjezdu kolům do centra širším než 1,2 metru. Stejnou strategii zvolili také v Praze 7, kde tím zamezili vjezd pivním kolům do Letenských sadů.

Již existující zóny s dopravním omezením pro nákladní auta a autobusy, které by mohlo začít platit také pro pivní kola.

Již existující zóny s dopravním omezením pro nákladní auta a autobusy, které by mohlo začít platit také pro pivní kola.

Praha 1 navrhuje dvě oblasti zákazu pro stroje. Obě již vlastně existují, jen neplatí pro pivní kola, což se dodatkovou tabulí změní. „Využijeme stávající cedule se zákazem vjezdu vozidel s hmotností nad 3,5 tuny, případně nad 6 tun, na které nové označení připevníme. Tím město ušetří,“ řekl Skála.

V prvním případě jde o zónu zahrnující jen historické centrum, jako je Josefov, Staré a Nové Město, Malou Stranu a Hradčany. Druhá možnost by do zákazu zahrnula městské části od Bubenče, Smíchova, Vyšehradu až po Braník.

Protože tyto varianty počítají se zákazem i v jiných městských částech, musí ho schválit magistrátní odbor pro dopravu i radní. V platnost by mohl vejít v polovině letošních prázdnin.

„Tak zakážeme vjezd do centra všem pivním kolům a současně neomezíme cyklisty nebo dodavatele, kteří na kolech rozvážejí zboží a motorovou dopravou přetíženému centru výrazně ulevují,“ dodal k navrhovanému omezení Skála.

Zákaz by uvítala Praha 2, ačkoli se dosud nestala terčem alkoholových vyjížděk. „Náš terén je kopcovitý, takže jsme pro ně v tomto ohledu nezajímaví. Ovšem pokud budu mluvit za sebe, tak zákaz jedině přivítám, protože něco takového na veřejné prostranství nepatří,“ řekl místostarosta Prahy 2 pro dopravu Jan Korseska (ODS).

Je možné, že se podobně jako v případě zavedení modrých zón přesune problém do jiných částí města. Přesídlení nevyloučil jeden z provozovatelů, který pronajímá pivní kola v okolí Prahy 7.

„Zákaz by se nás dotkl jen v případě rozšířené varianty, protože v centru nejezdíme. Ale v takovém případě nám nezbude nic jiného než vybrat jinou lokalitu, která by musela být blízko centra a neměla žádné kopce,“ uvedl Tomáš Mejzlík, majitel společnosti Speemsy.

Střízlivý jen řidič

Dosud mohla vozítka jezdit všude tam, kde má povolen vjezd cyklista nebo člověk na koloběžce. Nedosáhnou na ně ani policisté a strážníci. Podle zákona o pozemních komunikacích se totiž pivní kola řadí mezi nemotorová vozidla, na kterých platí zákaz konzumace alkoholu jen pro řidiče. Což je v případě pivních kol problematické, protože celé vozítko řídí jeden člověk, zatímco ostatní zákazníci vozítko pohánějí šlapáním a přitom mohou pít alkohol.

Přesto se v loňském roce na turisty na pivních kolech strážníci zaměřili a několik z nich i pokutovali. Pivní kolo však mohli zastavit jen v místech, kde je pití alkoholu podle vyhlášky zakázáno.

Autor: