Hradec se pře se státem, kdo chce podjezd pod budoucí dvoukolejkou

  10:03
Nové vedení Hradce Králové matou protichůdná prohlášení o kontroverzním podjezdu pod železniční dvoukolejkou na Pardubice. Není jasné, kdo jej požaduje a nakonec i zaplatí.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Původně předměstská kauza Kaštanka se z hradeckého hostince U Jelena, kde byla vůbec první diskuse o možných dopadech dvoukolejky vedoucí na Pardubice, přestěhovala na ministerstvo dopravy a státní organizaci Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Jde o křížení dráhy s Kuklenskou ulicí. Zatímco lidé ze čtvrti Farářství nesmlouvavě prosazují úrovňové křížení, hradečtí zastupitelé v létě odhlasovali podjezd.

Druhá kolej do Pardubic má být hotová v roce 2022 a zda u kaštanové aleje vznikne podjezd, podchod, anebo zůstanou jen závory, je stále nejasné. A co víc: město nemá ani jistotu, že peníze na podjezd nakonec nepůjdou z jeho kasy.

Pro spolek Kaštanka se kompromisem stal podchod, o kterém se mluvilo až do letošního léta. Jenže na schůzce tehdejšího primátora Zdeňka Finka (HDK) s ředitelem SŽDC Jiřím Svobodou se přihodilo něco nečekaného. 

„Ten pán mi jasně řekl, že se se mnou nebude bavit, celá Evropa dělá mimoúrovňová křížení, a proto nebudeme dělat závory. Upozornil jsem ho, že s tímto řešením budou jen problémy, a zároveň mu řekl, ať nepočítá s tím, že by to financovalo město,“ říká Fink.

Když chce Hradec podjezd, ať ho platí, slyšel spolek od SŽDC

Kaštanka se nevzdala, ani když podjezd v červnu schválilo i hradecké zastupitelstvo. Její zástupci se vypravili do sídla SŽDC, kde se od náměstka ředitele Mojmíra Nejezchleba dozvěděli něco zcela jiného, než tvrdil primátor. 

SŽDC údajně mimoúrovňové křížení na rozdíl od města nikdy nepožadovala a když Hradec chce podjezd, ať si jej také sám zaplatí.

„Máme k tomu i písemné vyjádření. Bohužel stále nevíme, kde je pravda,“ uvádí členka spolku Kaštanka Pavla Laštůvková, která u schůzky v Praze byla.

Přejezd přes pardubickou trať je alternativou pro přetíženou Pražskou ulici.

Přejezd přes pardubickou trať je alternativou pro přetíženou Pražskou ulici.

Zcela protichůdná prohlášení o budování podjezdu pod železniční dvoukolejkou zaskočila rovněž náměstkyni primátora pro ekonomiku Moniku Štayrovou (ANO). Nové vedení města se problémem zabývalo při tvorbě programového prohlášení a sama náměstkyně se domnívá, že vhodnější pro křížení by byl podchod pod tratí. 

„Protimluva exprimátora a SŽDC mě zaráží a samozřejmě mě velmi zajímá vývoj. I v naší koalici jsou na řešení křížení tratě různé protinávrhy než jen podchod,“ konstatuje Štayrová, podle které by se mělo naslouchat požadavkům místních. 

A není sama, která neví, jak může kauza pokračovat. „Opravdu netuším, jak to bude dál. Postoj SŽDC mě ale každopádně znechutil,“ prohlásil Fink.

SŽDC: Rozhodnutí Hradce komplikuje přípravu dokumentace

Spolek proti 4,5 metru hlubokému podjezdu argumentuje vážným nebezpečím vyschnutí zdroje spodní vody a domnívá se, že lobby ve prospěch podjezdu souvisí s uvažovanou výstavbou několika desítek domů v blízké lokalitě Temešvár.

Mluvčí SŽDC Marek Illiaš zmiňuje, že hradecké zastupitelstvo neodsouhlasilo připravenou variantu podchodu a dodatečně požaduje změnu na podjezd. Toto rozhodnutí údajně státní organizaci způsobilo jen komplikace:

„Vyvolává to další změnu zadání, kterou již není možno řešit dodatkem k původní smlouvě o dílo. Dokumentace včetně dokladové části bude dopracována k územnímu řízení podle původního zadání, ale pouze v elektronické podobě. V současné době připravujeme aktualizace záměru projektu a také podkladů pro vydání dopravně územního rozhodnutí,“ uvedl.

Dokud ke křížení dráhy nevjedou bagry, spolek Kaštanka se nehodlá vzdát. „V boji za Kaštanku a proti podjezdu musíme neustále pokračovat,“ dodává Laštůvková.