Okolí plzeňského nádraží se změní, přibudou kontejnerové domy i park

  10:16
V okolí podchodu k hlavnímu nádraží v Plzni se v příštím roce objeví několik takzvaných kontejnerových domů. Budou v nich například kavárna nebo informační centrum s menší vyhlídkou. Za nimi nechá město později vybudovat nový vstup do podchodu pod křižovatkou Americké třídy a Sirkové ulice.

Tak vypadá aktuální vize první etapy změn oblasti, kterou denně projdou tisíce lidí.

Předzvěstí výraznějších úprav bylo nedávné otevření části podchodu, který byl dlouhodobě nepřístupný v důsledku rekonstrukce železničních mostů a komunikací pod nimi.

Zástupci města už nechali uzavřené přístupy do podchodu od zastávky tramvají a ze Šumavské ulice, kde mohou lidé využít přechody pro chodce. Dnes už proto lze podzemím projít pouze mezi vstupy z Americké třídy a Mikulášské ulice.

Zástupci města dokončují projekty ke změnám nad zemí a developerská společnost Ameside spřádá plány na úpravy prostoru pod křižovatkou. Chce jej využít v souvislosti s projektem na vybudování nové čtvrti mezi Americkou třídou a Denisovým nábřežím.

„V říjnu předložíme zastupitelům návrh dohody s Ameside o pronájmu podchodu. Zatím je v hrubých rysech. Víme, kde bude nové vstupní místo do pochodu a jak přibližně bude vypadat výstup k dnešnímu Lidlu,“ vysvětlil náměstek primátora Pavel Šindelář.

Fotogalerie

Do znovu otevřeného podchodu dnes lidé v podstatě nemají důvod jít. Nic v něm není a proti trasám na povrchu nenabízí lepší variantu. Developer si ale myslí, že je možné mu vrátit smysl.

„Je to jedna z nejrušnějších křižovatek ve městě. Domnívám se, že pokud tam už prostor pod zemí je, byla by škoda jej nevyužít,“ prohlásil před časem zástupce Ameside Tomáš Jícha. Tvrdil, že v podchodu mají být obchody nebo služby, aby lidé měli motivaci tam zamířit. A cesta odtud má vést až k Denisovu nábřeží.

Nejdříve se má v okolí křižovatky změnit území před ústím průchodu k nádraží. „Začneme v příštím roce. Postupně tam chceme instalovat asi deset kontejnerových domů včetně infocentra s vyhlídkou,“ líčí Šindelář. Prostor dál ve směru ke křižovatce má zůstat zatím volný a plánují se v něm jenom zahradní úpravy.

Podle odhadů úpravy prostoru potrvají zhruba čtyři roky

Lidé z Útvaru koncepce s rozvoje (ÚKR) města nyní pracují také na projektech pro území od křižovatky směrem k Pařížské ulici. V dlouhodobějším plánu je totiž mimo jiné zarovnání území, kde vede k podchodu táhlý svah. Povrch by se tam měl zvednout na úroveň okolních silnic.

„A v místě by vznikl malý parčík,“ uvedl architekt ÚKR Jaroslav Holler. Již zpracovaná studie počítá například i s tím, že Šumavská ulice navazující na křižovatku už nebude pro osobní auta průjezdná. Úpravy bezprostředního okolí křižovatky v první fázi podle dosavadních odhadů zástupců města potrvají zhruba čtyři roky.

„V plánu je vysazení asi sedmdesáti stromů v oblasti. Podél silnice v Sirkové ulici chceme mít alej a chodník,“ konstatoval.

V dlouhodobějším výhledu je pak druhá fáze. Počítá s tím, že po zúžení Sirkové ulice bude možné znovu dostavět blok domů, který padl právě kvůli výstavbě široké silnice.