Letiště ve Varech má spojení s Moskvou, první let přivítala slavobrána

  16:28
Karlovarské letiště má od soboty nové spojení s Moskvou. Linku provozuje ruská nízkonákladová společnost Pobeda, která bude mezi městy létat dvakrát týdně. První cestující do Karlových Varů přiletěli krátce před půl jedenáctou dopoledne.

Inaugurační let na karlovarském letišti přivítala vodní slavobrána i zástupci města, kraje či ruského konzulátu. Do Karlových Varů z moskevského letiště Vnukovo přiletělo celkem 184 cestujících, letoun tak byl téměř plný – Pobeda totiž na novou linku nasadila Boeing 737-800 o kapacitě 189 míst.

Podle ředitele letiště Václava Černého nové spojení znamená, že se letiště dostane z dosavadního útlumu. „Je to první krok k tomu, abychom se odrazili od pomyslného dna,“ uvedl. Vzhledem k tomu, že nová linka bude v provozu dvakrát týdne vždy v pondělí a sobotu, letiště očekává, že by se letos mohlo přiblížit hranici padesáti tisíc cestujících. „Díky nízkým cenám letenek je zájem veliký a vypadá to, že lety budou plné od samého začátku,“ doplnil Černý.

Aerolinky Pobeda, které patří do skupiny Aeroflot, momentálně nabízí nejlevnější letecké spojení mezi Českem a Ruskem. Cena nejlevnějších zpátečních letenek se pohybuje kolem 1800 korun, až do konce letního letového řádu 2018 však bude k dispozici minimálně sto letenek za 499 rublů, tedy méně než dvě stě korun.

Kromě Pobedy létají z Karlových Varů do Moskvy také ČSA. Ty jsou sice dražší, cestujícím však ve srovnání s nízkonákladovou společností nabízejí větší komfort. „Cenová politika ČSA je samozřejmě jiná. Pobeda je nízkonákladová společnost a uvidíme, co to s tím udělá. Někteří klienti chtějí létat s vyšším komfortem, některým jde primárně o cenu. Myslím, že si klienty rozdělí mezi sebou,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast dopravy Martin Hurajčík.

Jiné lety než do Moskvy momentálně z karlovarského letiště možné nejsou. Loni v březnu spojila společnost Germania Airlines město s německým Düsseldorfem, kvůli malému zájmu však linka po pár měsících skončila. Úspěšnější byly nové charterové linky Travel Service a Uzbekistan Airways do Izraele, respektive Uzbekistánu. „Podle posledních informací by sezonní linky do Tel Avivu i Taškentu měly být letos opět v provozu,“ sdělil ředitel letiště Černý. Podle náměstka Hurajčíka nyní probíhají jednání i o dalších linkách, podrobnosti k nim však zatím prozradit nechtěl.

Počet odbavených cestujících roste

Vedení karlovarského letiště koncem ledna oznámilo, že počet odbavených cestujících, jejichž cesta v Karlových Varech končila či začínala, loni vzrostl o 3,9 procenta oproti roku 2016. Naopak celkový počet cestujících včetně tranzitních, tedy i těch, kteří během mezipřistání zůstávají na palubě letadla, ve srovnání s předchozím rokem poklesl o 15,2 procenta na 21 404. Pokles způsobilo zejména zrušení letů ČSA do Petrohradu v polovině roku 2016, které využívalo mnoho cestujících z Prahy.

I přesto si podle Hurajčíka letiště na svůj provoz vydělá. „Dluhy, které má z předchozích let, tam samozřejmě jsou, ale budeme se je snažit snižovat a v co nejkratší době dovést letiště opět do zisku,“ uvedl.

Podle Černého má letiště příjmy stále zejména z leteckých poplatků, které jsou srovnatelné s jinými regionálními letišti v Česku. „Stále významnější se stávají příjmy z obchodní činnosti, to znamená zejména z duty free shopů, parkování, balení zavazadel a občerstvení,“ dodal.