Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na auta uvázlá v tramvajových kolejích používají v Plzni plastové klíny

  12:36
Vyprostit vozidla, která uvázla v kolejích pro tramvaje, je od letošního roku v plzeňské metropoli mnohem snazší. Dispečeři mají k dispozici plastové nájezdy, které unesou až pětitunové auto.

I dvakrát do měsíce zvoní dispečerům Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) telefon, že do otevřeného kolejiště vjelo auto, uvázlo a zablokovalo tramvaje.

Dopravní podniky proto na začátku roku pořídily první sadu plastových nájezdů, které znají majitelé karavanů. Ti jimi podkládají kola, když potřebují na nerovném terénu karavany postavit do roviny.

Fotogalerie

V Plzni ale slouží jako záchranná pomůcka. „Když aut uvázlých v kolejišti neubývalo, hledali jsme něco, čím bychom jim pomohli ven, když nejsou příliš daleko od začátku trati. Narazil jsem na plastové nájezdy, které unesou až pětitunové auto,“ popsal vedoucí dispečerů PMDP Tomáš Mráz.

Dispečer vozí v kufru osobního auta vak se dvěma plastovými nájezdy. Lehce je přenese k místu, kde vozovka vyrovnaná s kolejnicemi končí, a dál pokračuje otevřené kolejiště jako na železniční trati.

Podle rozchodu kol auta posadí dispečer klíny do kolejiště. Vůz pak může sám vycouvat, případně jej lanem připevní k tramvaji a pomalu vytáhnou z kolejové pasti.

„Poprvé jsme nájezdy úspěšně použili 10. ledna. Od té doby jsou ve všech dispečerských vozech,“ řekl Tomáš Král.

Mluvčí dopravního podniku René Vávro vysvětlil, že při použití vyprošťovacích nájezdů je tramvajový provoz zastavený mnohem kratší dobu, než když musí přijet jeřáb.

„Za dva roky jsme měli hlášeno na třicet uvázlých aut. Když řidič vjede do kolejiště a hned zastaví, většinou jej můžeme dostat do deseti minut z kolejiště pomocí nájezdů. Pokud ale pokračuje dál, většinou se zaklíní tak, že není jiná možnost, než zavolat hasiče. Kvůli bezpečnosti při vyproštění jeřábem se musí vypínat proud v troleji a tramvaje nejezdí mnohem déle,“ shrnul Vávro.

V současné době řidiči nejčastěji končí v kolejišti na Severním Předměstí poblíž Plzeňsky a u křižovatky Studentské a Plaské ulice. V centru města, kde jsou v kolejích namontované reflexní boule, případů ubylo.

Autor: