Planá nad Lužnicí ožívá díky dálnici D3. Chystá rozvoj průmyslové zóny

  9:04
Roky přinášela hustá doprava Plané nad Lužnicí na Táborsku jen problémy. Řidiči ji vnímali jako město roztažené podél silnice E55 z Prahy do Budějovic. S dálnicí D3 se situace zásadně změnila. Výhodná poloha přináší místu zájem developerů, kteří na jeho okraji staví výrobní i skladovací areály.

Dálnice D3 | foto: Lukáš MarekiDNES.cz

V těchto dnech dostala zelenou firma CSPPark, která chce při Chýnovské ulici postavit na ploše devíti hektarů areál se dvěma obřími halami. Budou určené pro skladování a lehkou výrobu, pravděpodobně ručního elektrického nářadí.

„Lokalita je pro takový záměr výhodná. Má infrastrukturu včetně napojení na dálnici D3. Výstavbu hal s příslušenstvím umožňuje místní územní plán,“ uvedl za investora Josef Brejcha.

Společnost CSPPark získala souhlas od odboru životního prostředí kraje, zbývá už jen stavební řízení. Proti záměru neměla námitky veřejnost ani příslušné instituce včetně plánské radnice.

„Provoz takového areálu nám nevadí. Spíš naopak. Bude východně od městské zástavby směrem k dálničnímu přivaděči. V této lokalitě je průmyslová zóna, kterou plánujeme dále rozšiřovat směrem na jih,“ uvedl starosta Plané nad Lužnicí Jiří Šimánek.

Pro město se čtyřmi tisíci obyvateli je důležité, že tento byznys nezatěžuje obyvatele dopravou a využívá silnice směřující k D3. Ačkoliv dálnice v tomto případě podle Šimánka městu významně pomáhá, přesto je provoz na bývalé hlavní silnici stále neúměrně silný. Za 24 hodin po ní projede 14 tisíc aut.

Město se rychle rozrůstá

Průmyslový park znamená pro Planou nad Lužnicí nabídky pracovních míst a hlavně odvody daní z nemovitostí do městské pokladny. Město ho plánovalo už v devadesátých letech, kdy se o budoucí dálnici jenom mluvilo. V té době stály v této lokalitě jen zpracovny masa, mléka a plastů.

„O trase dálnice jsme věděli a počítali s ní v územním plánu, ve kterém jsme navrhli i průmyslovou zónu. To se vyplatilo. Jen daně z nemovitostí nám teď ročně přinesou 16 milionů korun, což je pro nás významná částka,“ pochvaluje si Šimánek.

Podle starosty tyto peníze zase město vkládá do rozvoje infrastruktury a služeb pro obyvatele. Staví se nové chodníky, hřiště, rozšiřuje se mateřská škola a připravují prostory pro výstavbu bytových domů.

Rozvíjí se rychle. Z obce se Planá stala městem v roce 2000, kdy dovršila tři tisíce obyvatel, dnes už překročila čtyři tisícovky. Místní lidé tady nemají o pracovní příležitosti nouzi. Až pět set nových míst ve skladech a lehké výrobě nabídnou firmy v připravovaném areálu CSPPark.

Madeta se přestěhovala z Řípce

Se stavbou hal by se mohlo podle zástupce investora Josefa Brejchy začít postupně už letos. Největší strašák developerů, řízení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, totiž odpadl. Krajskému úřadu k tomu postačil jeden znalecký posudek.

„Snažili jsme se ho vypracovat hodně podrobně také s ohledem na loňskou změnu zákona o EIA,“ vysvětlil spoluautor posudku Miroslav Vraný.

Projekt nemá podle vyjádření kraje významný negativní vliv na obyvatele ani na okolní přírodu. Samo město k výstavbě poskytlo devět hektarů pozemků a podepsalo s investorem smlouvu o budoucím prodeji.

Sousedy nového areálu budou takové firmy, jako Hochtief, Kostelecké uzeniny, výrobny a třídírny plastů nebo Madeta, která letos přestěhovala do Plané nad Lužnicí závod z nedalekého Řípce.

Koncem loňského roku zde rozjela montážní výrobu nadnárodní čínská společnost Yanfeng, která zde vyrábí na automatických linkách komponenty pro osobní auta. Zaměstnávat chce několik stovek pracovníků, část jich stále hledá.