Hradecká pěší zóna se rozpadá, dlažba praská i kvůli parkujícím autům

  10:30
Rozlámaná dlažba trpí pod koly aut, na cyklisty číhají nebezpečné díry, mříže odvodňovacích kanálků jsou vyvrácené. Pěší zóna v Hradci Králové propojující tři náměstí - Baťkovo, Masaryka a Svobody - má nejlepší léta za sebou a nutně potřebuje opravu. Ta je však v nedohlednu.

Popraskané mramorové dlaždice pěší zóny ve Švehlově ulici v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Zvláštní dojem zanechávají také vjíždějící auta převážně s pražskými espézetkami. Před většinou obchodů chybí stojany na kola, a tak se tu parkuje živelně. Na druhou stranu Technické služby města Hradce Králové tu od minulého týdne aspoň vysadili nové stromky.

Náměstkyně primátora pro městský majetek Věra Pourová (ANO) si spolupráci s Technickými službami pochvaluje, avšak do boje se stavem chodníků by chtěla nasadit další lidi. 

„Máme mnoho kilometrů chodníků a nejvíc informací o jejich kvalitě mají Technické služby, které si sami vyhledávají nejurgentnější závady, případně reagují na požadavky občanů. Ostatně i já sama jsem jim už psala o místu, kde si někdo může zlomit nohu. Chci se ještě domluvit s městskou policií, jestli by nemohli být aktivnější. Mám vizi, že i oni by mohli častěji dávat podněty o stavu našich chodníků,“ konstatovala Pourová. Podle ní má město na jejich opravu kolem 30 milionů korun.

Ještě před volbami se zdálo, že vítězné hnutí ANO další hlášení o stavu chodníků nepotřebuje. 

„Program je dopracovaný nejen pro Hradec jako město, ale jdeme do každé části přímo před okna každého občana a přesně víme, kde chceme rychle opravit chodníky nebo postavit přechod pro chodce,“ říkala trojka kandidátky - Pavel Marek.

Všechny neduhy rozbité pěší zóny může díky vánočním trhům na Masarykově náměstí pozorovat víc lidí než obvykle. Město se do revitalizace necelého kilometru pěší zóny naposledy pustilo v roce 1998 a pětileté práce si vyžádaly několik desítek milionů korun.

Vyhlásím válku parkování na chodnících, říká náměstkyně

„Kvůli stavu té dlažby už jsem viděla i několik pádů z kola. Nejhorší byl zážitek s pánem, který chtěl náhradu své újmy vymáhat po nás. Ani nevím, jak to dopadlo, ale asi pochopil, že my za stav té cesty neneseme odpovědnost,“ řekla prodavačka jednoho z obchodů, která se raději nechtěla představit.

Za vykotlanou dlažbu na pěší zóně největší měrou mohou auta. 

„Vyhlásím válku parkování na chodnících. Někteří lidé to dělají jen z plezíru, aby neudělali pár kroků navíc, a způsobují nejrůznější závady. Je to ale práce donekonečna a popravdě se obávám, že k poškozování chodníků města bude docházet do té doby, než se zásadně podaří vyřešit parkovací systém. Zřejmě bychom tomu dokázali zabránit, kdybychom měli dostatek parkovacích míst. Obávám se, že v některých případech není jiný lék než sankce od policie,“ upozornila náměstkyně primátora. 

„Na ty díry jsem si už zvykl, nejvíc mi ale vadí slepenec nejrůznějších typů laviček, stojanů na kola, dlažby nebo rádoby moderní kiosky na Baťkově náměstí. Také mě zaráží, že sem prakticky nekontrolovatelně vjíždějí auta. Zásobování ještě beru, ale tenhle mercedes tu stojí už druhý den,“ ukázal Jiří Nováček na vůz s brněnskou SPZ.

Objekty polyfunkčních kiosků se přesně před rokem zabývali i hradečtí zastupitelé. Stavba byla před 20 lety zkolaudovaná jako dočasná do konce roku 2017 a zastupitelstvo navzdory několika stížnostem schválilo prodloužení pronájmu o dalších deset let.

„Podle mě to na Baťkovo náměstí rozhodně nepatří. Proporčně je náměstí malé a stavba prostor ucpává. Navíc se vůbec nehodí mezi kubistické fasády prvorepublikových domů,“ upozornil historik Jiří Němeček ze Společnosti ochránců památek ve východních Čechách.