Baťovský páternoster je mimo provoz, kraj opraví i celý mrakodrap

  16:14
Chystá se velká rekonstrukce 21. budovy baťovského areálu, v níž sídlí hejtmanství. Pokud Zlínský kraj dostane dotaci, musí do konce příštího roku stihnout také nutnou obnovu památkově chráněného páternosteru.

Páternoster ve zlínském mrakodrapu. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Za dva roky mu bude osmdesát let. Páternoster, což je výtah s nepřetržitým řetězem kabin, patří ke zlínskému mrakodrapu stejně dlouho jako slavná pojízdná Baťova kancelář. Je ale opotřebovaný a nutně potřebuje větší opravu. Sám to potvrdil před dvěma týdny, kdy se úplně zastavil.

„Museli jsme ho odstavit, protože má motor ve špatném stavu. A to už není jednoduchá oprava,“ uvedl správce budovy František Mikulička.

Páternoster zřejmě zůstane mimo provoz delší dobu. Až do chvíle, než Zlínský kraj bude vědět, jestli získá dotaci z ministerstva pro místní rozvoj, která by vystačila na kompletní obnovu výtahu.

Vedení kraje chce použít evropskou dotaci, která by měla být na ministerstvu připravená pro rozvoj na území města Zlína. Jedná se o 900 milionů korun určených na různé oblasti. Radnice ale zjistila, že nevyčerpá 70 milionů korun původně rezervovaných na některé památky.

„Museli bychom peníze vrátit, což by byla velká škoda. Nemůžeme je použít na Památník Tomáše Bati, protože ten je financovaný z jiných zdrojů, ani na Velké kino, což bychom časově nestihli. Na zámek by to zase byla absolutně nedostačující částka, navíc v seznamu památek pro tuto dotaci není zapsaný,“ vysvětlil primátor a krajský zastupitel Miroslav Adámek.

Podle dotačních podmínek je ale nutné peníze proinvestovat do konce roku 2018. Kraj proto musí rychle zpracovat projektovou dokumentaci na opravu výtahu a předložit žádost o dotaci na ministerstvo.

„Je to šibeniční termín, navíc musíme s páternosterem zacházet jako s památkou. I když by bylo jednodušší udělat ho celý nový,“ sdělil náměstek hejtmana Jiří Sukop, který má na starosti ekonomiku a finance.

Rarita, která je těžko k vidění

Páternoster začal v Baťově mrakodrapu fungovat v roce 1939 stejně jako ostatní výtahy včetně pojízdné kanceláře. Tehdy totiž byly takzvané oběžné výtahy rozšířené po celém světě.

„Ten zlínský byl ve své době nejdelší v republice, protože mrakodrap byl druhou největší budovou v Evropě,“ připomněla Miroslava Štýbrová z Muzea jihovýchodní Moravy.

Plán kraje počítá s repasováním kabin a portálů v hodnotě 20 milionů korun. Obnovu všech třiceti kabin obstará specializovaná firma a dohlédnou na to i památkáři. „Jedna po druhé se vždy budou muset demontovat, vyvléct z řetězu a odvézt na repasování. Pak se zase všechny kabiny dají na své místo,“ přiblížil Mikulička.

Podobně velký zásah do fungování páternosteru nepamatuje. Zatím nejdelší odstávku měl výtah v letech 2003 až 2004, kdy celý mrakodrap prošel zásadní rekonstrukcí za 630 milionů korun, aby zde mohlo mít sídlo tehdy vznikající hejtmanství. Od té doby už byl několikrát mimo provoz, vždy však jen na několik dní. Dokáží ho zastavit třeba jen poskakující děti, ale sám o sobě příliš poruchový není.

Díky pravidelné údržbě, která spočívá v revizích každé dva měsíce a také odborných prohlídkách, slouží téměř osmdesát let.

„Pro domácí i zahraniční návštěvníky je to velký zážitek. Páternostery dnes už nejsou tak rozšířené jako kdysi,“ doplnila Štýbrová.

Kromě opravy výtahu by se do sedmdesátimilionové částky měla vejít také rekonstrukce elektrorozvodny, obnova podlah ve třetím patře, modernizace klasických výtahů a vstupu do budovy.

Zároveň kraj zvažuje, že v 16. patře otevře expozici s pracovním názvem Panoramata z „21“, přístupný by tak byl zatím uzavřený prostor na střeše směrem k Otrokovicím.

23. srpna 2016

Autor: