Mašinka v minulosti vozila v huti materiál, teď pomůže úzkokolejce

  17:56
Vysloužilá hutní mašina poslouží jako „dárce orgánů“ historickému výletnímu vlaku. Díly z poslední parní lokomotivy, která se používala pro kolejovou dopravu v někdejší ostravské Nové huti, využijí Slezské zemské dráhy na rekonstrukci dobových vlaků osoblažské úzkokolejky.

V letech 1950 až 1970 sloužila v huti k dopravě materiálu. Když měla být sešrotována, postavili se proti tomu zaměstnanci. Byla proto umístěna nedaleko Jižní brány coby historický památník parní trakce na vlečce Nové huti. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

„Trápí nás nedostatek náhradních dílů. Naše stroje jsou totiž tak specifické, že díly na ně buď nejsou, nebo jsou pro dobrovolníky našeho ražení finančně nedosažitelné,“ popsal situaci okolo údržby starých parních vlaků David Chovančík z obecně prospěšné společnosti Slezské zemské dráhy.

Provozovatelé úzkokolejky věděli, že ostravský ArcelorMittal má v areálu nepoužívanou starou lokomotivu, která obsahuje přesně ty díly, které potřebují. Zkusili proto huť požádat o pomoc. Teď již mají vymontovaný kompresor, dynamo a další menší technické díly lokomotivy v depu v Třemešné ve Slezsku.

„Nápad se nám od začátku líbil. Úzkokolejka má u nás v kraji dlouhou tradici a pro nás je čest projekt podpořit. Tuto historickou mašinu kdysi zachránili před likvidací sami zaměstnanci a ona teď, i díky nim, pomůže dál,“ uvedl Dušan Novobilský z technické podpory závodu Doprava v ArcelorMittal Ostrava.

Proti likvidaci mašinky se postavili zaměstnanci

Mašinka, jak hutní lokomotivu dodnes lidé ze závodu Doprava nazývají, měla zajímavý osud. V huti vozila materiál v letech 1950 až 1970. Posledním místem, kde působila, byl licí stroj. Když dosloužila, čekala ji likvidace. Proti se ale postavili zaměstnanci tehdejší Nové huti.

„Přímo z provozu tedy byla uložena na místo svého posledního odpočinku u závodu Doprava nedaleko Jižní brány coby historický památník parní trakce na vlečce Nové huti. Předpokládá se proto, že by měla být doposud funkční. Přestože památníky obdobného typu najdeme i na několika dalších místech v Česku, Mašinka je unikátní tím, že je zcela kompletní a provozuschopná,“ popsala mluvčí ArcelorMittalu Barbora Černá Dvořáková.

Lokomotivu v pondělí olemovalo lešení a s manipulací jednotlivých dílů musela pomoci i těžká technika. Například šest set kilogramů těžký kompresor přemisťoval jeřáb. Díly teď v depu v Třemešné prohlédnou a zrepasují lidé ze Slezských zemských drah.

„Už teď můžeme říct, že jsou v dobrém stavu. Zaměstnanci huti se o lokomotivu dobře starali, pravidelně ji natírali. Byla také v uzavřeném areálu, takže nic neodnesli sběrači kovů, díly jsou kompletní,“ zhodnotil David Chovančík. Doplnil, že náhradní díly a jejich části budou součástí vlaků už v následující sezoně.