Plzeň otevře první parkoviště P+R, pojme až šedesát automobilů

  19:16
Plzeň není nafukovací, ale její obyvatelé mají stále více aut. Podle oslovených starostů a odborníků zřejmě není daleko doba, kdy placené parkování nebo parkovací domy dorazí i do okrajových částí města. Brzy se v Plzni otevře první parkoviště P+R.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Pavel WellnerMAFRA

Podle dopravních specialistů je nezbytné řešit nejen parkovací místa pro Plzeňany, ale i pro turisty nebo lidi, kteří do metropole jezdí za prací. Podle statistických údajů z městského generelu z roku 2012 každodenně jezdí do Plzně 24 tisíc lidí, z nich asi pětina autem.

„S rozšiřováním zón placeného parkování v centru Plzně je potřeba na okrajích budovat parkoviště typu P+R (park and ride - zaparkuj a jeď hromadnou dopravou),“ uvedl Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně.

Aby takové parkoviště plnilo svůj účel, musí být u zastávek městské dopravy, kde spoje jezdí v krátkých intervalech.

První parkoviště typu P+R se brzy otevře poblíž tramvajové konečné na Košutce. Jeho využívání nebude nijak propojeno s cenou jízdného v městské dopravě.

„Je tam asi šedesát parkovacích míst a zprovozněné bude v první polovině června. Severní předměstí je největší sídliště ve městě, žije tu nejvíc lidí, a problémy s parkováním tu jsou také největší. Na rozdíl od jiných městských částí mezi paneláky nejsou žádné zanedbané dvorky, které by se daly vyklidit a parkovat v nich,“ řekl starosta obvodní radnice Miroslav Brabec. Pokud dosáhnou na dotace, v budoucnu by nedaleko nového parkoviště rádi vybudovali i parkovací dům.

V městském generelu je dlouhodobě plánované další parkoviště P+R, a to na konečné tramvají v Bolevci. Zabrat by mělo celou plochu, která sousedí s nevyužívanou točnou autobusů.

„Prioritnější se ale nyní zdá parkoviště P+R u plánovaného prodloužení tramvajové trati z Borů na Borská pole v Kaplířově ulici. Desítky parkovacích míst jsou vyprojektované v místech současného fotbalového hřiště,“ řekl Petr Raška z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Sloužit bude zejména lidem, kteří do Plzně přijíždějí od Klatov.

Starosta Doubravky Michal Chalupný naznačil, že soukromí investoři už se zajímali o možnosti budování parkovacího domu v této plzeňské čtvrti. Právě přes ni totiž vede hlavní spojnice od dálnice D5 do centra Plzně.

„Aby auta parkovací dům využívala, muselo by být zpoplatněné parkování i v ulicích. Až se bude sociální situace lidí včetně důchodců zlepšovat, pak zřejmě půjde o jedno z řešení parkování v našem obvodě,“ soudí Chalupný.

Parkoviště P+R by mohla vznikat u nákupních center

Další z variant je jednání města se soukromými investory, kteří mají v okrajových částech krajské metropole obří parkoviště u obchodních zón, zda by umožnili část parkovišť využívat pro systém P+R. V úvahu také přichází možnost, že by Plzeň vybudovala svá parkoviště v jejich sousedství.

„Jenže i tam je podmínkou odpovídající frekvence městské hromadné dopravy,“ podotkl Chalupný.

Náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík připomíná, že plánů je řada, ale městský rozpočet je omezený.

„Bez parkovacích domů to v budoucnu v Plzni nepůjde. Aut už je tolik, že se do města těžko vejdou. V současné době útvar koncepce a rozvoje zpracovává studii objektu na rohu Wenzigovy a Šumavské ulice v areálu hlavního vlakového nádraží. Teď je tam zeď. V budoucnu tam bude ještě autobusové nádraží a plánovaný objekt u křižovatky s Wenzigovou ulicí by měl sloužit i jako odhlučnění. Jednou z možností je, že by tam mohl vzniknout například čtyřpodlažní parkovací dům,“ řekl Petr Náhlík.

Autor: