Stovky míst v nových garážích na Letné si řidiči rozebrali za dva měsíce

  17:54
Garáže u tunelového komplexu Blanka na Letné se otevřely teprve v polovině letošního září. Nyní, po dvou měsících, je celé druhé patro s kapacitou 315 míst, které magistrát vyhradil rezidentům z Prahy 7, beznadějně plné. Další garáže, u Prašného mostu, zatím zejí prázdnotou.

Vjezd do podzemních garáží na pražské Letné se otevře v sobotu v osm hodin ráno. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Za pohodlné parkování si oproti stání na ulici lidé připlatí. Nechat svůj vůz venku vyjde ročně na 1 200 korun, oproti tomu pod zemí to stojí každý měsíc 800 korun. Navíc zdaleka ne všichni bydlí hned přes ulici, mnozí tak musí ke svému autu denně docházet i několik bloků.

Ani tyto nevýhody však řidiče neodradily. A obrovský zájem zaskočil i vedení radnice Prahy 7. „Byl jsem trochu skeptický v tom, jak rychle se vyhrazená místa zaplní. Překvapivě k tomu došlo ale velmi rychle a v tuto chvíli už žádnou volnou kapacitu nemáme,“ potvrzuje místostarosta Prahy 7 pro dopravu Ondřej Mirovský (Zelení).

Rezidenti, kteří si tam včas zamluvili místo, mohou být nyní v klidu. S provozovatelem, kterým je společnost OK Služby Praha, podepsali smlouvu na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou jeden měsíc. Pokud se tedy situace nezmění, budou tam moci roky parkovat za daný poplatek bez omezení.

Celé parkoviště pro více než osm stovek vozů je rozloženo ve třech podlažích. Prostřední slouží rezidentům. Nejvyšší patro může využívat kdokoliv pro jednorázová stání. Nejnižší podlaží je naopak určeno pro dlouhodobá, avšak komerční stání. Zájemci tady platí 1 800 korun měsíčně. Vzhledem k tomu, že v tomto případě není kapacita ještě vyčerpaná, nabízí se možnost, že by i v této části mohli někteří obyvatelé Prahy 7 za zvýhodněnou cenu parkovat.

„S provozovatelem aktuálně hledáme možnosti, jak rezidenty ještě pustit do dalších částí garáží. Není to ale jednoduché. Provozovatel má ve smlouvě pro Prahu 7 dojednané pouze druhé patro,“ upozorňuje Mirovský.

Praha 7 patří mezi městské části, kde ani zavedení parkovacích zón nevyřešilo problém s nedostatkem stání pro auta místních. Její obyvatelé si roky stěžují, že musí při příjezdu ke svému bytu kroužit v okolí dlouhé desítky minut, než najdou volné místo.

Řidiči z ostatních koutů metropole a mimopražští už také objevují možnost krátkodobě parkovat v prvním patře nové rozlehlé garáže, která vznikla v místě jednoho ze stavenišť komplexu Blanka. Nabízené kapacity využívají také někteří fanoušci Sparty, kteří míří k sousednímu stadionu. I díky tomu se v čase zápasů snižuje počet špatně parkujících aut v okolí.

„Věřím, že se fanoušci postupně učí podzemní garáže využívat. Při zprovoznění jsme je o této možnosti informovali,“ říká mluvčí fotbalového klubu Ondřej Kasík a dodává, že klub tam má pro sebe desítky parkovacích míst v dlouhodobém pronájmu.

Praha 6 se o garáž postará sama

Naopak pouze kilometr vzdálená obdobná garáž pro 350 aut stojící u Prašného mostu v Praze 6 je stále prázdná. Dělníci tam totiž ještě dokončují úpravy, bez nichž nemůže být ostrý provoz spuštěn. Hotovo má být na přelomu roku. Místo toho, aby už teď magistrát hledal soukromého nájemce, se s největší pravděpodobností dohodne s radnicí Prahy 6, která o správu objektu projevila zájem.

Fakta

Podzemní garáže u Blanky

Letná

  • Podzemní parkoviště nabízí asi 850 stání ve třech podlažích.
  • Řidiči s trvalým pobytem v Praze 7 tam mohou parkovat za 800 Kč měsíčně, ale vyčleněná kapacita je aktuálně naplněna.
  • Ostatní řidiči tam mohou odkládat auto za 1 800 Kč měsíčně nebo i jednorázově.
  • Zprovozněno bylo 15. září 2017.
  • Nachází se u ulice Milady Horákové v Praze 7.

Prašný most

  • Kapacita je zhruba 350 míst.
  • Zprovoznění se očekává na začátku února 2018.
  • Stojí u křižovatky ulic Svatovítská a Milady Horákové v Praze 6.

Provoz má dostat na starost její společnost SNEO. „Předběžně už probíhají debaty se zástupci magistrátu, abychom byli připraveni v případě dohody garáže otevřít veřejnosti 1. února 2018 nebo nejpozději začátkem března,“ prohlašuje předseda představenstva městské společnosti SNEO Tomáš Jílek. Podle něj se aktuálně jedná o přesném modelu fungování podzemního objektu.

Základní schéma však bude podobné jako v případě Letné: jedno patro bude určeno pro jednorázové parkování, především pro návštěvníky Pražského hradu, další, za zvýhodněnou cenu, pro rezidenty a poslední podlaží ostatním zájemcům o dlouhodobý pronájem.

Nabízí se zde zejména využití pro instituce, jež sídlí nedaleko, například pro ministerstvo kultury a také obrany nebo pro Správu Pražského hradu. Ceny za parkování zatím stanoveny nebyly, podle Tomáše Jílka by se neměly výrazně lišit od těch, které platí na Letné. Garáže by měly být v provozu 24 hodin denně.