Parkoviště v centru Varů jsou zavřená, dostanou závory i kamery

  9:06
S akutním nedostatkem parkovacích míst se od pondělního rána musejí potýkat řidiči v centru Karlových Varů. Kvůli modernizaci odstavných ploch jsou totiž uzavřená hned dvě parkoviště – ve Varšavské ulici za stánky a na nábřeží Jana Palacha. Od 20. listopadu to bude také parkoviště u Městské tržnice. Všechna se po dokončení prací dočkají moderní bezobslužné technologie.

„Tato modernizace si vyžádá stavební a technické úpravy, které není možné provádět za provozu,“ vysvětlila mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá. 

Parkoviště, kterých se modernizace týkají, budou proto v listopadu a prosinci na nezbytně nutnou dobu zcela uzavřena (podrobněji v článku Karlovarská parkoviště dostanou závory, dopravní podnik čeká větší tržby).

Správce parkovišť, Dopravní podnik Karlovy Vary, chce do budoucna vybavit i ostatní jím provozovaná parkoviště obdobným odbavovacím systémem. Bude mít automatické závory, platební terminál, kamerový systém a další technická zařízení. 

„Součástí automatizace bude i zjednodušení úhrady parkovného. Vedle platby v hotovosti bude možná rovněž úhrada platební kartou nebo prostřednictvím mobilní aplikace,“ popsala jednu z výhod automatizovaného parkování mluvčí magistrátu.

Podle Lukáše Siřínka, ředitele Dopravního podniku Karlovy Vary, jsou podobné automatizované systémy v dnešní době už standardem. Do budoucna očekává, že díky efektivnějšímu výběru peněz za parkování bude mít zavedení takového systému pozitivní ekonomický dopad.

„Podle zkušeností z jiných měst, kde podobný automatizovaný systém zavedli, se tržby z parkovišť rapidně zvedly,“ potvrdil Siřínek. 

Od ekonomického přínosu se podle něj ostatně bude odvíjet i pokračování tohoto projektu v Karlových Varech. Zároveň ale odmítl, že by se investice do moderního systému měla negativně odrazit v ceně parkovného.

„Zůstane na současné úrovni,“ ubezpečil šéf dopravního podniku.

Auta se mají z centra lázní přesunout na okraj města

Podle odborníků na dopravu lze očekávat, že s případným vstupem Karlových Varů mezi města ze seznamu UNESCO budou nároky na dopravu v krajské metropoli stoupat. A s tím i nároky na odstavné plochy.

„Do budoucna není záměrem zacpat centrum města individuální dopravou. Vizí je vybudovat odstavné plochy na okraji Karlových Varů s tím, že by následně motoristé využívali městskou hromadnou dopravu,“ uvedl Siřínek.

Individuální doprava ostatně už dnes Karlovým Varů vládne. „Průzkum dopravní zátěže v centru prokázal, že 70 procent projíždějících aut tvoří individuální doprava, jen třicet procent pak jsou prostředky hromadné dopravy,“ přiblížil výsledky šetření Siřínek.

Záměrem proto je dostat tuto dopravu mimo centrum města. K tomu by měla sloužit odstavná parkoviště v okrajových částech. Nová by měla vzniknout zatím v Polské ulici a v bývalém areálu firmy Kattenbeck.