Parkovací zóny v Budějovicích mají pomáhat. Po chybách jim ale lidé nevěří

  9:00
Od nového roku mají začít v plném rozsahu fungovat parkovací zóny na Pražském předměstí v Českých Budějovicích. Město je bude chtít brzy rozšířit i na Pražské sídliště. Na veřejné debatě je místní ve velkém odmítli.

Debata na téma parkovacích zón přilákala zhruba 250 obyvatel Českých Budějovic. | foto: David Peltán, MAFRA

Parkovací zóny v omezeném režimu fungují od začátku listopadu, od ledna mají být spuštěné naplno. Právě první provizorní měsíc ale odhalil řadu trhlin.

Obyvatelé neznali odpovědi na celou řadu otázek spojených s novinkou a začali mít o projektu pochybnosti. Hodně je třeba pobouřilo, když se ze dne na den stala z části Otakarovy ulice jednosměrka.

I proto zástupci města, dopravního podniku a projektanta uspořádali velké setkání v ZŠ J. Š. Baara, kam dorazilo přes 200 obyvatel. Jenže se na více než tříhodinovém jednání třeba vůbec nedozvěděli, kolik zatím projekt město stál, a na další odpovědi si musí počkat, až jim dorazí písemně.

„Myslím, že myšlenka parkovacích zón je dobrá. Ale mělo by to být transparentní ve smyslu, že na modré čáře budou stát opravdu ti, kteří to mají zaplacené. Proto bych uvítal, aby za oknem byly kartičky, jako to mají v centru,“ reagoval Bohumil Kuba, který žije na Pražském předměstí.

Dostal odpověď, že kartičky rozhodně nebudou, systém je elektronický. Kuba kritizoval také zmíněné změny v Otakarově ulici, kde je teď podle něj pravidelně dopravní blázinec. Veřejné jednání ovšem hodnotil pozitivně.

Otakarova zůstane jednosměrná

Radnice díky jednání získala desítky reakcí a dotazů. A zatímco doposud někteří zástupci města opakovali, že mají hlavně řadu pozitivních ohlasů, teď už to tvrdit nemohou. Většina občanů na jednání byla velmi kriticky naladěná.

Ale v Otakarově ulici se nic měnit nebude. Její úprava byla součástí projektu. Dále účastníci řešili retardéry, které jsou podle nich mnohdy nesmyslně umístěné a zbytečné. Jinde naopak chybějí.

„Byly umístěny podle projektové dokumentace schválené magistrátním odborem dopravy a silničního hospodářství. Pokud by rozhodující stanovisko záviselo na městu, retardéry by v ulicích nebyly,“ reagoval vedoucí odboru správy veřejných statků města Eduard Nejdl.

Obyvatelé si tak budou muset zvyknout na to, že třeba v Lipenské ulici je sedm těchto zpomalovacích překážek. Středeční večerní debata ve škole byla v jednu chvíli tak vyhrocená, že nebyli jednotní ani zástupci radnice a projektanta. Náměstek primátora Petr Podhola se vyjádřil, že odborníkům, kteří akci připravovali, už dnes tolik nevěří.

„Ano, jeden zástupce města to říkal, to vím, ale dál to komentovat nebudu, nesnížím se na tuto úroveň,“ reagoval Petr Horský, jednatel společnosti M. O. Z. Consult, která zóny na předměstí připravovala. Podhola pak po jednání sdělil, že se radnice podněty občanů bude zabývat. „Zaznamenali jsme si je. Jsem přesvědčen, že některé dílčí úpravy určitě proběhnou,“ konstatoval.

Přesto hodně lidí odcházelo nespokojených. „Těšila jsem se, až zóny vzniknou, ale nečekala jsem takový paskvil. Dnes nám tady něco předčítali, ale na spoustu otázek jsme odpověď nedostali,“ řekla další z obyvatelek Pavla Neveklovská. Vadilo jí, že například nikdo nebyl schopen odpovědět na základní otázku, kolik úpravy spojené se zónami stály.

Zóny budou i na Pražském sídlišti

Přitom to není tajná informace. Třeba za úpravy parkoviště v Jírovcově ulici, dopravní značení a parkovací automaty město zaplatí přibližně 40 milionů korun.

Náměstek primátora Petr Holický pak dodal, že město nyní dokončí všechny prvky týkající se zón tak, aby byly stoprocentně funkční. „To znamená zprovoznění automatů a dokončení druhé poloviny záchytného parkoviště v Jírovcově,“ sdělil.

A na radnici už připravují rozšíření zón nalevo od Pražské třídy směrem k Vltavě. „Projekt existuje, ale po zkušenostech z první části vnímáme, že potřebuje prověřit. To chceme neprodleně udělat a postoupit i k druhé části, aby se nám auta mezi lokalitami nepřesouvala,“ doplnil Holický.

Autor: