Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkovací zóny v Budějovicích jsou v plném provozu. Jízdu brzdí retardéry

  14:00
V ulicích Pražského předměstí v Českých Budějovicích se musí od začátku roku 2018 za parkování platit bez výjimek. I přes opakované sliby má však systém stále nedostatky, zjistila při testu MF DNES.

V úterý ráno bylo velmi snadné zaparkovat. Zatímco ještě před zavedením zón často dlouho trvalo najít volné místo, teď jich jsou po celé čtvrti desítky. Jedním z hlavních důvodů je, že už se musí za stání platit. Po pár vteřinách zastavuji v Jírovcově ulici, jen v dohledné vzdálenosti si lze vybrat z dalších šesti míst. V tomto případě dávám plus.

O pár vteřin později se situace mění. Nedaleký nový parkovací automat má být sice připraven pro platbu mincí i kartou, jenže systém na karty je mimo provoz. Informuje o tom i nápis na automatu. Řidiči by tak u sebe pro jistotu dál měli vozit drobné. Tentokrát tedy minus.

Parkovací zóny v Budějovicích

Město je zavedlo na Pražském předměstí. Je to lokalita ohraničená Pražskou třídou, Sady, Rudolfovskou třídou a Nádražní ulicí. Do systému je zařazeno ještě několik ulic ve směru k Lannově třídě. Doposud si o dlouhodobou parkovací kartu požádalo 3 229 rezidentů a abonentů, kteří v místě žijí či podnikají. Pro celé město pak platí nový ceník. Nejdražší stání je na náměstí Přemysla Otakara II., čím dál se řidič vzdaluje od centra, tím je parkování levnější. Na některých místech začíná na pěti korunách za 30 minut, až po 30 korun za stejný čas na náměstí Př. Otakara II. Podrobnosti jsou na www.parkovanicb.cz.

„V tuto chvíli intenzivně ladíme smlouvu s bankou o technických podmínkách akceptace platebních karet v parkovacích automatech. Tato možnost platby by měla být v nejbližších týdnech zprovozněna,“ vysvětluje Viktor Lavička, mluvčí budějovického dopravního podniku, který má parkovací službu na starost.

Využít lze také mobilní aplikaci sejf, což je velmi pohodlné. Pak je pouze nutné sledovat značky, na kterých jsou uvedené kódy pro konkrétní lokalitu. V aplikaci si uživatel podle kódu vybere a dostane nabídku na dobu parkování. Za mě plus.

Dál projíždím ulice předměstí. Večer už situace s volnými místy tak příznivá není. Kdo z místních obyvatel čekal, že díky zónám zaparkuje hned u svého domu, spletl se. To však ani nikdo nesliboval. Místa však jsou, třeba ve Skuherského, 28. října, ale i Kostelní, Pekárenské a dalších ulicích.

Je však nutné dávat pozor na změněné dopravní značení. Hodně řidičů jezdí po paměti, ale na některých místech se změnila přednost v jízdě a nyní je třeba se řídit podle pravidla pravé ruky. Samostatnou kapitolou jsou zpomalovací retardéry, které dělají jízdu po předměstí hodně nepříjemnou. V tomto případě minus.

„Byly umístěné podle projektové dokumentace schválené odborem dopravy a silničního hospodářství,“ konstatoval vedoucí odboru správy veřejných statků Eduard Nejdl.

Nové automaty už netisknou papírové kartičky, které se dávají za okno. Řidič pouze zadá registrační značku svého auta. Karty nemají ani rezidenti a abonenti v modrých zónách. Zda řidič zaplatil, má kontrolovat speciální vozidlo, které naskenuje registrační značku a rychle vše vyhodnotí. Jenže toto auto prozatím městská policie a parkovací služba nemají. Na uživatele to dopad nemá.

„Kontrolu zatím provádíme pomocí mobilní aplikace,“ reagoval David Štýfal, mluvčí budějovické městské policie. Náměstek primátora František Konečný upřesnil, že má být v provozu v první polovině roku. „Do konce dubna by mělo být dodané,“ sdělil.

Dokončená je i první etapa záchytného parkoviště v Jírovcově ulici, po které je k dispozici 180 míst. Řidiči už se na něj naučili jezdit a včera bylo téměř obsazené, ráno bylo volných přibližně 20 míst. Lidé z regionu o něm sice většinou vědí, ale turista ho bude hledat těžko, protože k němu zatím nevedou žádné informační značky.

Odtud jezdí až na náměstí Přemysla Otakara II. midibusy. Přímo z parkoviště však většina lidí odchází pěšky. „Než abych čekala třeba pět minut, tak vyrazím a do deseti minut jsem v práci,“ reagovala včera na místě Radka Špánová. Jinak je ovšem linka 24 využívaná a rychle si získala oblibu hlavně mezi seniory i rodiči s kočárkem. I nadále je zdarma a bude pravděpodobně ještě zhruba půl roku.

Hůř se nyní hledá místo na Pražském sídlišti, které je mezi Vltavou a Pražskou třídou. Přesunula se tam totiž část aut z předměstí, jejichž řidiči nemají parkovací kartu. I proto radnice připravuje rozšíření zón i do této lokality.

Autor: