Pec pod Sněžkou odloží parkovací dům ve Velké Úpě, přednost má terminál

  8:26
Pec pod Sněžkou zrušila tendr na parkovací dům pro více než 350 aut ve Velké Úpě pod Portáškami. Důvodem byly vysoké nabídnuté ceny. Přednost dostane větší a důležitější dopravní terminál s parkovacím domem pro 450 vozů v centru horského střediska. Stavět by se mohlo začít v červnu.

Vizualizace parkovacího domu pro 350 aut ve Velké Úpě. | foto: Město Pec pod Sněžkou

Pec původně chtěla nejprve vybudovat menší z parkovacích domů u hotelu Relax ve Velké Úpě. Tendr ale museli zastupitelé zrušit. Nabídky všech stavebních firem překročily limit pro podlimitní veřejnou zakázku.

„Ceny, které jsme vysoutěžili, byly příliš vysoké. Nejnižší nabídka se pohybovala kolem 160 milionů korun, doufali jsme, že to bude okolo sto milionů. Dostali jsme se tak do kategorie nadlimitní veřejné zakázky a beztak bychom ze zákona museli soutěž zrušit,“ říká starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek (nestr.).

Město podle něj doplatilo na ekonomickou konjunkturu, která ceny stavebních prací vyšroubovala prudce nahoru. 

„Stavební firmy nemají kapacity, dávají vysoké ceny a chybějí jim subdodavatelé,“ upozorňuje starosta. Radnice projekt mírně upraví, počet parkovacích míst o čtyři desítky zredukuje, aby snížila náklady, ale především zkrátí dobu realizace.

Přednost dostane kapacitně větší projekt dopravního terminálu v Peci se čtyřpatrovým parkovacím domem pro 450 vozidel. Vyroste blízko čerpací stanice a stane se hlavním dopravním uzlem horského města. To do této lokality přestěhuje autobusové nádraží. 

Budou sem jezdit autobusy nejen veřejné dopravy pro obyvatele Pece a přilehlých oblastí, ale také turistů a zaměstnanců. Stavět tu budou rovněž skibusy a budoucí vnitřní městské spoje.

Turisté by neměli kde parkovat

Dřívější zahájení výstavby dopravního terminálu u čerpací stanice před parkovacím domem ve Velké Úpě bude pro hlavní středisko východních Krkonoš v současné době smysluplnější. Už na jaře totiž začne nad Portáškami u horní stanice lanovky vznikat Herní krajina Pecka za 45 milionů korun. Naučná stezka s 20 stanovišti pro rodiny s dětmi, která částečně povede i nad zemí, se bude otevírat už v létě. Pokud by se dole ve Velké Úpě zároveň stavěl parkovací dům, turisté by neměli kde zaparkovat.

„Dopravní terminál je pro nás přednější, protože je blíže lanové dráze na Sněžku a má větší kapacitu. Hlavním důvodem je, že čekáme na tento projekt dotaci, a tak jako tak bychom stavbu museli letos zahájit. Termín realizace je daný. Dvě takové stavby najednou bychom velmi těžko finančně utáhli, ale hlavně bychom jak Velkou Úpu, tak Pec na několik měsíců odstavili od dvou důležitých parkovacích ploch,“ vysvětluje Alan Tomášek. 

Zda město získá dotaci, bude jasné zhruba do třech měsíců. Projekt počítá s rozpočtem zhruba 160 milionů korun bez započtení DPH, dotace může přinést až 54 milionů. 

„Výše dotace je v tomto případě omezena, ale pořád to jsou obrovské peníze,“ poznamenává starosta. 

Pokud nedojde k průtahům ve výběrovém řízení, dopravní terminál s parkovacím domem by se měly začít stavět v červnu. V ideálním případě bude celá stavba hotova do konce příštího roku.

Přibude 770 míst

Do výstavby druhého parkovacího domu se město bude moci pustit, jakmile bude dopravní terminál před dokončením, aby na sebe oba projekty plynule navázaly. Dnešní parkovací kapacita Pece pod Sněžkou je přibližně 970 míst. Po dokončení obou parkovacích domů přibude dalších 770. 

V exponovaných měsících je návštěvnost střediska tak vysoká, že stávající plochy nestačí (více v článku Krkonoše trápí málo parkovacích míst. Pomoci mohou i parkovací domy). Kritické to je hlavně o Vánocích a také v některých letních prázdninových dnech, kdy auta musejí parkovat i podél hlavní silnice z Velké Úpy do Pece.

Se stavbou parkovacích domů přichází Pec pod Sněžkou v době, kdy se Správa Krkonošského národního parku rozhodla optimalizovat počet parkovacích míst na horách. Před dvěma lety rozjela v první a druhé zóně národního parku pilotní projekt Krkonoše nejsou parkoviště. Auta budou moci stát pouze na místech, která jsou k tomu určená a úřady schválená. Správa KRNAP bude vydávat speciální karty, jež osvědčí existenci úředně schváleného místa pro odstavení automobilů. 

„Řešíme to, že spousta aut bezdůvodně vjíždí na území národního parku a parkuje u objektů v množství, které je nepřijatelné. Pro nás bude určitě výhodou, když automobily návštěvníků Krkonoš zůstanou dole ve městech a nebudou mít tendenci vyjíždět na území národního parku,“ říká mluvčí správy parku Radek Drahný.

Parkovací domy v Peci pod Sněžkou nejsou jedinými připravovanými stavbami tohoto druhu v Krkonoších. Skiareál Špindlerův Mlýn ve svých plánech propojit Medvědín a Svatý Petr počítá s vybudováním parkovacího terminálu u Labské přehrady pro 226 automobilů. Na jeho střeše budou dolní stanice lanovek mířících na Medvědín a na Pláň.