Auta v parku Pražanům vadí, kromě zásobování tam vjíždějí i nelegálně

  6:56,  aktualizováno  9:56
Únik Pražanů z ruchu metropole do klidu městských parků čas od času provází zklamání: setkání s automobilem. Kromě vozů, které mají vjezd do parku povolený třeba kvůli zásobování restaurací, vjíždějí mezi zeleň řidiči i nelegálně. Lidé je potkávají třeba ve Vrchlického sadech, ve Stromovce nebo na Vítkově.

Smí, či nesmí? Ráno míjelo auto školáky v parčíku, kterým mířili do ZŠ K Milíčovu v Praze 11, případnou kontrolu má na starosti městská policie, která ale v tuto dobu dohlíží na nedaleký přechod. | foto: Ivo HorváthMF DNES

„Ročně strážníci evidují několik desítek dopravních přestupků, které souvisejí s vjezdem do Vrchlického sadů,“ říká mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Asi nejvíce aut na jednom místě v parku bývá vidět během oslav 28. října na Vítkově. Auta tam ale vjíždějí po celý rok.

„Kromě velkých akcí na místě také funguje TJ Žižkov. Je tam hřiště a také tam jezdí sportovci. Bylo to tam natolik hromadně zneužívané, že přestože sportovci měli jen deset povolenek, stávalo tam najednou i třicet aut. Museli jsme proto nainstalovat výsuvný sloupek na magnetickou kartu,“ vysvětluje šéf odboru ochrany prostředí na magistrátu Dan Frantík, který má vydávání povolenek pro vjezd do velkých parků na starosti.

Vedle řidičů, kteří vjezdem do parku páchají přestupky, souvisí většina vjezdů s běžnou údržbou či zásobováním restaurací. Více aut než v jiných parcích je například ve Stromovce, přitom se tam zanedlouho otevře velký gastronomický provoz ve Šlechtovce a kvůli zásobování přibudou další auta.

Někteří návštěvníci Stromovky již teď vyhledávají raději místa, kde je pravděpodobnost, že potkají motorové vozidlo, nižší. „Abych na auta nemusela narazit, navštěvuji odlehlejší části,“ vysvětluje Tereza Pávková, která do parku chodí s dítětem. Že do Stromovky vjíždí příliš mnoho aut, si myslí i vedení Prahy 7. 

Městská část se nedávno obrátila na magistrát, aby přezkoumal, kdo všechno má povolení k vjezdu do parku. „Žádali jsme o zachování povolení k vjezdu pouze v jednoznačně odůvodněných případech. Zároveň jsme prosili městskou policii o intenzivní kontrolu vozidel, “ říká Martin Vokuš z městské části.

„Deset aut je málo“

Restaurace ve větších pražských parcích spadajících pod magistrát dostávají zpravidla deset povolenek na jeden podnik.

Dan Frantík se domnívá, že velkému provozu, který se má otevřít ve Šlechtovce, desítka povolenek stačit nebude. Případnou výjimku by ale museli schválit radní. I provozovatelé menších restaurací v různých dalších parcích metropole si podle úředníka stěžují, že jim deset povolení k vjezdu nestačí.

Praha chce snížit světelný smog, lampy v parcích by mohly být senzorické

Kromě Stromovky je větší provoz aut také například na Letné či na Petříně. A nemusí se jednat pokaždé jen o zásobování stravovacího zařízení či údržbu zeleně, úklid nebo odvoz odpadků.

Na Petříně jsou například kromě restaurace Nebozízek a dalšího podniku také dva obydlené domy a jejich obyvatelé se potřebují autem dostat domů. Tento park občas využívají i sanitky Nemocnice pod Petřínem, aby se vyhnuly kolonám.

Posuvné sloupky jsou kromě dalších míst i u vjezdu na Petřín z ulice Vlašská. Tam si je vyžádala policie. Zatímco u příjezdu z Malé Strany totiž policisté kontrolují vozidla, jestli v nich například není bomba, bez instalace sloupků na druhé straně ulice by potenciální útočníci měli nejen k velvyslanectví USA volný průjezd. Policisté i řidiči sanitek mají ve svých vozidlech k dispozici magnetické karty, které umožňují sloupek otevřít.

V minulém týdnu Praha zahájila výstavbu nové Trojské lávky, která má být širší než ta, která předloni spadla. To mimo jiné umožní i vjezd sanitek. Ale podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha sobě) město na tomto místě s výsuvnými sloupky ani závorami, které by zabránily neoprávněným vjezdům, nepočítá.

Provoz v menších parcích řeší městské části

Regulaci provozu v menších parcích, které pod magistrát nespadají, mají na starosti jednotlivé městské části. „Ročně náš odbor životního prostředí řeší v průměru 30 žádostí o povolení vjezdu motorových vozidel do parků,“ říká za Prahu 9 Majka Kurková.

S udělováním povolenek to nepřehání ani Praha 4. „Souhlasy poskytujeme pouze firmám, které vykonávají správu zeleně a údržbu veřejných ploch,“ vysvětluje mluvčí městské části Praha 4 Jiří Bigas.

Obnova Šlechtovy restaurace pomalu končí, Praha už vybrala provozovatele

V metropoli se již několikrát stalo, že se do parku vřítili řidiči, kteří neuposlechli výzvu policie k zastavení a ujížděli policistům ve snaze je setřást. I na takovéto situace mají policisté podle mluvčího Jana Daňka nacvičené postupy.

„My samozřejmě musíme takové vozidlo zastavit, aby nikoho neohrožovalo, a v žádném případě ho nemůžeme ani v parku přestat pronásledovat. Střelba je ale možná pouze v situaci, která splňuje určité zákonné parametry. Situaci musí na místě vyhodnotit policista,“ říká Daněk.

Autor: