Zácpy v Pardubicích zmapuje průzkum, zaměří se i na přespolní řidiče

  13:50
Obchvaty v nedohlednu, plánované inteligentní semafory všechno nezvládnou. Pardubičtí radní hledají další cesty, jak usměrnit dopravu v přecpaných ulicích. Pomoci má obsáhlý průzkum, na jehož základě by politici rádi korigovali řidiče z okolních měst.

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Je to známé prokletí všech velkých měst v České republice, a nejen v ní - lidé původem z Pardubic si koupí bydlení v nějaké menší obci za městem, ale do svého původního bydliště stále dojíždějí do práce, za doktorem či s dětmi do školy. Výsledek je zřejmý - každodenní zácpy.

Co ukázal poslední dotazník v roce 2012

V létě 2012 oslovila pardubická radnice tisíc lidí s otázkami na to, jak se chovají při cestování po městě. Průzkum ukázal, že pro 35 procent všech cest využívají Pardubičané auto. Chůze dostala 25, MHD 22 a jízda na kole 19 procent. 59 procent všech cest pak podnikají do vzdálenosti tří kilometrů. Ovšem i tak v 19 procentech těchto případů lidé pro cestu využili auto.

„Je jasné, že nejvíce problémů nám v dopravě dělají lidé, kteří se odstěhovali za hranice Pardubic do satelitů, ale denně do centra dojíždějí,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Ten kvůli tomu chce chystaný velký průzkum na téma chování lidí v dopravě zaměřit více právě na řidiče z okolí krajského města.

„Rozhodli jsme se do průzkumu zahrnout také obyvatele, kteří žijí v okolních obcích a využívají dopravní infrastrukturu města, a zároveň bychom rádi vyhodnotili dopad územního rozvoje v okolních obcích na dopravní systém ve městě,“ doplnil primátor Charvát.

Dotazníkové šetření bude probíhat po dobu jednoho roku, tedy od 1. září letošního roku do 1. září roku 2018. K tomu, aby byl získaný vzorek reprezentativní a spolehlivý, pak bude nutné získat data minimálně z tisíce pardubických domácností. Kromě obyvatel Pardubic však budou do průzkumu začleněni také lidé bydlící v přilehlých obcích.

„Město Pardubice potřebuje znát dopravní zatížení generované občany s trvalým pobytem v okolních obcích, kteří do města pravidelně dojíždějí,“ doplňuje zastupitel města a předseda komise pro dopravu Libor Slezák.

Vzhledem k tomuto rozšíření průzkumu na spádové oblasti tak bude vzorek respondentů navýšen o dalších zhruba 600 domácností. Celková cena průzkumu by pak měla být zhruba 1,36 milionu korun.

Ulice neblokují obyvatelé města

„Město nyní vybírá zpracovatele, jehož úkolem bude jednak příprava průzkumu, jednak sběr dotazníků a zpracování a dodání dat,“ uvedla mluvčí pardubické radnice Iveta Koubková.

Pardubice prozkoumají dopravní chování zhruba po pěti letech. Naposledy lidé začali dotazníky vyplňovat v létě 2012. A i tehdejší průzkum ukázal, že ulice města z velké části skutečně neblokují jeho obyvatelé.

„Podle výzkumu jen v 35 procentech případů, kdy se člověk potřebuje v rámci Pardubic přemístit, jde pro svoje auto,“ komentoval tehdejší výsledky Miroslav Janovský z pardubické radnice.

Na základě nových výsledků dotazníkového šetření radní chtějí opět zjistit, kolik procent lidí využívá své automobily a kolik cest naopak vykonají pěšky, na kole či prostřednictvím MHD.

„Díky výsledkům průzkumu získáme informace o tom, jaké cesty obyvatelé města podnikli, jaká byla jejich délka a jaký dopravní prostředek lidé využili, případně zda se na cestu vydali pěšky. Tento průzkum je navíc nezbytný k tomu, abychom si mohli stanovit cíle, ke kterým by město prostřednictvím dopravního plánování mohlo směřovat,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.