Pardubice výrazně zdraží parkování, teď se řeší o kolik

  11:42
V centru Pardubic se má od dubna zdražit parkovné o stovky procent. Návrh z dílny ODS však už politici z ostatních stran začali ostře kritizovat a zdá se, že se bude na radnici hledat kompromis. Nicméně evidentní je, že si řidiči za odstavení vozu brzy připlatí. Parkovací karty rezidentů se však zdražovat nebudou.

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pokud náměstek primátora za ODS Petr Kvaš najde pro svůj plán podporu, tak už za dva měsíce zdraží v Pardubicích parkování. Podle opozičních Pirátů se v některých ulicích zvedne poplatek až o 300 procent. Stoprocentní nárůst je pak minimem téměř všude.

Podle Kvaše by mohlo zvýšení cen snížit počet vozů v ulicích. „Úpravu cen parkovného považujeme za nástroj regulace pardubické dopravy a způsob, jak přesvědčit veřejnost, aby si k cestování po městě zvolila jiný typ dopravy,“ uvedl bývalý šéf městské policie Petr Kvaš.

Pardubice od roku 1994, kdy byly zavedeny zóny placeného stání, drží hodinovou sazbu stále stejnou. Naopak v případě městské hromadné dopravy se ceny zvyšovaly již několikrát.

„Cena základního jízdného v MHD se od roku 1994 navýšila ze 4 na 16 korun, což odráží také inflaci. Ceny parkovného od spuštění systému placeného stání však ve městě stagnují a nedosahují výše, aby se vyrovnaly cenám jízdenek,“ doplnil Kvaš s tím, že by radní zároveň chtěli prostřednictvím úprav parkovného zvýšit komfort rezidentů. 

„Ti mají často zaplacené parkovací karty, ale nemají své automobily kde zaparkovat. Cena parkovacích karet pro rezidenty přitom zůstane stejná, tedy 1 200 korun za rok,“ dodal náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš.

Nařízení města, které zatím prošlo dopravní komisí, má v březnu schvalovat městská rada. Pokud projde, městská pokladna si dost pomůže. Řidiče čeká skutečně pořádný průvan v peněžence, pokud by parkovali přímo v centru krajského města.

Hodina u Grandu vyjde na 80 korun, za Domem hudby na 60

Například u obchodního centra Grand zaplatí 40 korun za půl hodiny a 80 korun za hodinu. Stejné sumy mají pak platit i na Pernštýnském náměstí.

Ovšem řidiči si připlatí třeba i za Domem hudby, kde lidé parkují například při cestě na poštu. Tam vyjde půl hodiny na třicet korun a hodina na šedesát. Tato cena se pak týká vlastně celého centra města včetně ulice Za Pasáží, parkoviště u soudu, Hronovické ulice nebo v okolí divadla.

„Takové zvýšení cen mi přijde nemravné. Pokud bych bral takový plat jako pan náměstek, tak bych s ním problém neměl. Bohužel na jeho mzdu dosáhne v Česku je zlomek lidí,“ kritizuje návrh politiků Petr Doubrava z Polabin.

On i další naštvaní řidiči tak mohou pouze spoléhat na to, že během debat na radnici navrhovaná cena přece jen o něco klesne.

„Vyšší ceny mohou být v historickém centru nebo tam, kde je vysoká obsazenost. Ale neměli bychom mít v Pardubicích ceny za parkování o stovky procent vyšší než v blízkém Hradci Králové nebo v Praze,“ uvedl radní za KDU-ČSL Vít Ulrych, který porovnal návrh Kvaše s cenami v sousedním krajském městě.

Podle Ulrycha by radnice byla v jiné pozici, kdyby řidičům nabízela možnosti v podobě záchytných parkovišť na kraji města.

„Ceny můžeme dále upravovat, až bude mít řidič alternativu v záchytném parkovišti v návaznosti na MHD, kde by měl v ceně parkovného i jízdenku, nebo až bude větší nabídka parkovacích domů,“ dodal Vít Ulrych. 

V obvodu I mají lidé problém zaparkovat

Změny cen se týkají městského obvodu I. Pravdou je, že v něm mají rezidenti s parkováním často potíže. V okolí svých domů se hlavně večer prostě nevejdou. Problém bývá třeba v ulici Hronovické a mezi sousedními paneláky na Karlovině, když se v tamním kulturním domě koná nějaký program.

„My si jako město nemůžeme dovolit prodat parkovací kartu a přitom rezidentům v zóně, kde bydlí, negarantovat parkovací místo,“ řekl k tomu ČTK vedoucí odboru dopravy Vladimír Bakajsa.

Dalším krokem k lepšímu využití parkovišť má podle radních v budoucnu být takzvané chytré parkování, díky němuž bude mít město přehled o využití parkovacích míst.

Systém by měl s pomocí aplikace navigovat řidiče na místa, která jsou volná.

„Budeme mít analýzu na základě tvrdých dat, jaké místo je pro řidiče atraktivní, za jakou cenu, jestli je tam prázdno, jestli je tam plno. Můžeme na základě toho upravovat ceny, zdražit, či naopak parkovné zlevnit,“ dodal Kvaš.