Experti: Parašutistka nedokázala v rotaci otevřít žádný z obou padáků

  18:20
Parašutistka, která měla za sebou před tragickým dnem v průběhu necelých dvou měsíců 16 seskoků, nezvládla v kritické situaci, tedy při rotaci, otevřít padák. Takový je ve stručnosti závěr vyšetřování smrti čtyřicetileté parašutistky, která zemřela poté, co se jí loni v září nad letištěm v Ústí nad Orlicí neotevřel padák.

Ilustrační foto. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Parašutistka provedla seskok z výšky 1 200 metrů. Na pokyn výsadkového průvodce opustila letoun a při letu ve stabilizované prsní poloze se po přibližně třech sekundách pokusila otevřít hlavní padák. To potvrdil výsadkový průvodce, který viděl, jak sahala po uvolňovači.

„Při této činnosti se parašutistka v prsní poloze horizontálně roztočila a následně došlo ke zhroucení prsní polohy. Bezvládné tělo poté přešlo do nekontrolovatelného rotujícího volného pádu. Během takto probíhajícího volného pádu nebyl nikým spatřen vrchlík hlavního ani záložního padáku. Pád skončil nárazem těla do koruny vzrostlého stromu a následným dopadem na zem,“ popsal smrtelnou nehodu vyšetřovatel Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Padák balil instruktor

Žena utrpěla zranění, kterým na místě podlehla. Předtím provedla svůj první a druhý seskok tohoto dne, kritickým byl třetí. Po úspěšném druhém přistání na letišti si opět začala balit hlavní padák pod dozorem instruktora. Pak se jí instruktor zeptal, jestli bude ještě dnes pokračovat.

„Parašutistka odpověděla kladně a začala si balit hlavní padák. Protože však byli parašutisté ze čtvrté výsadky již připraveni, rozhodl se řídící seskoků, že provede zabalení hlavního padáku sám, aby ostatní nemuseli tak dlouho čekat.

Svědek – sportovní parašutista doslova uvedl: „Před tímto posledním letem si parašutistka připravila svůj modrý padák tak, že ho roztáhla na balící stůl. Řídící seskoků jí říkal, že jí padák zabalí, aby se nemuselo tak dlouho čekat. Ona by to balila podstatně déle než on. Parašutistka i já jsme byli celou dobu u toho a vše proběhlo zcela standardně“, cituje vyšetřovatel svědka.

Všechny provedené zkoušky padáků byly vyhovující. Podle inspektorů létání bylo příčinou parašutistické nehody nezvládnutí aktivace hlavního padáku a následné neprovedení ruční aktivace záložního padáku. „K automatické aktivaci zabezpečovacího přístroje došlo v požadované výšce a uzavírací šňůrka byla čistě přeseknuta. Proč nedošlo k uvolnění výtažného padáčku a záložního padáku z obalového dílce se nepodařilo objasnit,“ uzavřeli vyšetřovatelé svoji zprávu.

Autor: