Osmnáct let slibů. Města stále čekají na silnici, jež je zbaví tisíců aut

  5:46
Těžko hledat mezi dopravními stavbami v Olomouckém kraji větší Popelku, než je palačovská spojka. Silnice, která pomůže odklonit tisíce aut ze středu Hranic a dalších obcí na trase směrem na Slovensko, se už 18 let plánuje a projektuje. Stavba je ale v nedohlednu.
ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Budovat se měla začít letos, ale dnes je jisté, že to nebude dříve než za dva dva roky. Nový předpokládaný termín zahájení stavby padl na jednání o palačovské spojce na konci minulého týdne v Hranicích.

„Za poslední dva roky začaly mít záležitosti kolem stavby konkrétnější obrysy. Velkou naději dává například to, že je vykoupena velká většina potřebných pozemků. Z posouvání termínu zahájení stavby jsem ale rozmrzelý. Mělo to být v roce 2018, dnes jsme o dva roky dál,“ posteskl si místostarosta Hranic Ivo Lesák.

Vysvobození nejen pro Hranice

Hranicemi projíždí v průměru 12 tisíc aut denně, z toho čtvrtinu tvoří nákladní doprava. Palačovská spojka by obyvatele města velké části tranzitu zbavila.

Na silnici ale nečekají jen lidé z Hranicka, podobně by pomohla například Novému Jičínu, který leží v sousedním Moravskoslezském kraji.

„Všechno ukazuje na to, že reálným termínem pro zahájení stavby je rok 2020. Podmínkou však je, že budeme mít platný posudek EIA (posudek o vlivu stavby na životní prostředí, pozn. red.),“ řekl ředitel brněnské divize Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Trasa takzvané Palačovské spojky, která má odklonit tranzitní dopravu a především kamiony z obcí Přerovska a Novojičínska.

Právě EIA je to, co podle něj stavbu nejvíce zdržuje. Paradoxem je, že palačovská spojka tento nezbytný posudek měla už v roce 2002.

Než se však dočkala projektu a v roce 2009 také územního rozhodnutí, přišel na ministerstvo dopravy Vít Bárta (Věci veřejné), který vedle dalších staveb zastavil financování i této silnice. Projektanti začali staré plány oprašovat až v roce 2015, to už ovšem byla původní EIA neplatná.

„Tím, že palačovská spojka nebyla mezi prioritními stavbami České republiky, dostala se v rámci posuzování EIA na pořad dne až teď. Pokud nějaké sdružení nepůjde cíleně proti a nebude stavbu záměrně blokovat, mohli bychom mít platnou EIA na začátku příštího roku,“ odhaduje Chudárek.

Pozitivní zprávou je, že pro stavbu palačovské spojky má ŘSD vykoupeno téměř 88 procent pozemků.

„Chybí nám asi pětadvacet pozemků, u nichž je problém identifikovat nebo vyhledat majitele. Věříme, že velkou část z nich získáme ještě letos a ty nejsložitější případy vyřešíme během roku 2019 a budeme tak moct podat žádost o stavební povolení,“ doplnil ředitel Chudárek.

Sliby chyby, komentovala posunutí termínu Seitlová

Nadšená z posledního jednání o palačovské spojce neodcházela ani přerovská senátorka Jitka Seitlová, která schůzku iniciovala.

„Termín se zase posunul, takže to řeknu takto: Sliby chyby. Vemte si, že loni byl nový stavební zákon, předtím zákon o liniových stavbách a kolikrát se měnil zákon o vyvlastnění. To všechno nás po legislativní stránce uvede v naději a výsledek je ten, že termíny staveb se naopak neustále prodlužují,“ zlobí se Seitlová.

Palačovská spojka podle senátorky doplácí na to, že leží na okraji tří krajů, a tedy i zájmu tamních politiků.

„Není tam gró volebních hlasů, kraje se soustředí na stavby ve viditelnějších lokalitách,“ podotkla.

Spojka bude prakticky přeložkou silnice I/35, která nyní vede přes Černotín, Milotice nad Bečvou a Hustopeče nad Bečvou, na novou trasu. Ta povede od Lešné k Palačovu, kde se napojí na silnici I/48.

Spojka mimo jiné umožní propojení severní mezinárodní dálniční a silniční trasy směr Ostrava se silniční komunikací obdobného významu ve směru Zlín - Slovensko.

Nová čtyřproudá silnice o délce zhruba pět kilometrů přijde na tři miliardy korun. V době, kdy bude aktuální zahájení její stavby, však podle senátorky Seitlové opět hrozí nedostatek financí.

„Peníze, které dnes máme z operačních programů na dopravu, budou na konci čerpání, to znamená, že peněz možná nebude dostatek,“ obává se Seitlová.

Ředitel Chudárek doufá v dobrý konec. „Mí nadřízení nebo Státní fond dopravní infrastruktury, který nás financuje, jsou si toho vědomi a dělají opatření. Upozorňují vládu a ta říká: ‚Připravujte, peníze budou0‘. Věřím, že pak dostojí svým slovům,“ prohlásil Chudárek.