„Jde o nejvýznamnější architektonicko-urbanistickou soutěž v historii města,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.
Už v létě město přímo vyzvalo k účasti tři architektonické kanceláře se zkušenostmi s projektováním koncertních síní: Steven Holl Architects + Architecture Acts z USA, polské Konior Studio, které navrhlo koncertní síň v Katovicích, a dánský ateliér Henning Larsen Architects. Všechny firmy výzvu přijaly.
„Tento týden jsme k nim vybrali další tři architektonická studia z celkem 31 uchazečů. Šest zájemců jsme ale museli předem vyřadit, protože nesplnili základní podmínky, například nedodali všechny potřebné podklady, neměli požadované zkušenosti s projektováním koncertních síní nebo nedoložili dohodu se specialisty na akustiku. V tomto případě jde o nezbytnou nutnost,“ uvedl Macura.
Poslední podobná stavba? Rudolfinum
Další tři týmy architektů a akustiků jsou opět ze zahraničí: Architecture Studio z Paříže, Nieto Sobejano Arquitectos z Berlína a Van Dongen – Koschuch Architects and Planners z Amsterdamu.
„Čeští architekti neměli moc šancí, protože žádná koncertní síň se tady už přes sto let nepostavila, nemohou tedy doložit potřebné reference,“ vysvětlil primátor a připomněl, že naposledy vznikla koncertní hala koncem devatenáctého století v pražském Rudolfinu.
„V Praze sice existují dva sály - Dvořákova síň v Rudolfinu a Smetanova síň v Obecním domě, ale zdaleka nesplňují současné nároky především na akustiku. V České republice momentálně není jediný moderní koncertní sál. Už proto se na ten ostravský moc těšíme,“ říká Jana Knižátková, mluvčí Janáčkovy filharmonie Ostrava, pro kterou by se měla novostavba s perfektní akustikou stát domovskou scénou.
Město chce zajistit i dostatek parkovacích míst
Nyní hraje filharmonie ve velkém sále Domu kultury Ostrava, jenže ten není stavebně uzpůsobený tak, aby se v něm dobře šířil zvuk.
„Pokud si fanoušci klasické hudby chtějí v současnosti poslechnout, jak skutečně zní náš orchestr, musí vyjet na koncert za hranice, například do nové síně v Katovicích. Letos na jaře jsme pro naše posluchače uspořádali zájezd. Zvuk se tam šíří tak dobře, že hudba je z každého místa v auditoriu slyšet stejně,“ vysvětluje Knižátková.
První návrhy ostravské koncertní haly by měla šestice světových týmů architektů a akustiků odevzdat do konce února. „Pak budeme některé záležitosti zpřesňovat. Například napojení novostavby na kulturní dům, který také čeká rekonstrukce, ale i okolní park. Půjde nám také o zajištění parkovacích míst v okolí,“ nastínil primátor Macura.
Na projekt přispějí stamiliony stát i kraj
A dodal, že vítěze soutěže, podle jehož návrhu se bude stavět, chce město oznámit v červnu.
Stavba koncertní síně má začít nejpozději v roce 2022 a skončit do konce roku následujícího. Přispěje na ni stát 600 miliony a kraj 300 miliony. V Ostravě má ale koncertní síň i odpůrce, podle kterých jde o drahý špás. Domnívají se, že sál až pro 1 300 posluchačů klasická hudba nenaplní, či jen výjimečně.
Jana Knižátková doufá v opak. „Filharmonii v Katovicích se daří jejich halu naplnit. My věříme, že díky výjimečnosti naší síně přilákáme i posluchače z větší dálky, včetně Slovenska a Polska. A že už jen ze zvědavosti přijdou i lidé z regionu, kteří dosud na koncertu klasické hudby nikdy nebyli,“ míní.
Koncertní hala se stane součástí Sadů Milady Horákové.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz