Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostravu zaplaví růžová kola. Lidé si je od května budou moci půjčovat

  14:56
Obyvatelé i návštěvníci Ostravy se dočkají dlouho slibovaného bikesharingu. Sdílená jízdní kola si od 1. května budou moci vypůjčit obyvatelé a návštěvníci centrálního obvodu Moravská Ostrava a Přívoz.

Ostrava začíná s půjčováním jízdních kol. Startuje se na začátku května. | foto: Magistrát města Ostravy

Městské jízdní kolo s růžovou barvou typickou pro společnost Rekola Bikesharing si bude možné vypůjčit na patnáct minut bezplatně. Komu cesta potrvá déle, zaplatí za první hodinu (přesněji za 45 minut po bezplatné čtvrthodině) 18 korun. Za každou další čtvrthodinu zaplatí zájemce šest korun. 

Podobnou možnost mají už lidé v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Teplicích a Liberci.

„Ostrava dlouhodobě podporuje cyklistiku. Na území města je už 250 kilometrů cyklostezek a další stavíme, nebo připravujeme. Systém sdílení jízdních kol je součástí Strategického plánu rozvoje města FajnOVA. Chtěli jsme tuto formu ekologické dopravy finančně podpořit a spustit už loni. Výběrové řízení ale nedopadlo podle našich představ,“ přibližuje primátor Ostravy Tomáš Macura.

Začátkem letošního roku proto město soutěž definitivně zrušilo a dohodlo se přímo s firmou Rekola Bikesharing na pilotním provozu jejich služby, který potrvá od května do konce cyklistické sezony a za který město nezaplatí ani korunu.

„Jízdní kola jsme začali půjčovat před pěti lety. V šesti městech nyní nabízíme šest set bicyklů pro dospělé. Nejvíc jich je v Praze, kolem tří set. Nejméně zatím v Teplicích, asi padesát. Ale jejich počet má postupně narůstat, a to i v Ostravě. Záleží na zájmu,“ říká za společnost Rekola koordinátor bikesharingu pro Ostravu Lubomír Fridrich.

Za jízdu nelze platit v hotovosti

„V první vlně bude 39 stanic se 180 koly v širším centru města. Pokud se systém osvědčí, a my věříme, že ano, postupně se rozšíří i do dalších obvodů. Společnost, která bude bikesharing provozovat, slíbila, že v případě zájmu může Ostravě nabídnout až pět set kol,“ říká náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

V květnu se stanice s růžovými koly objeví například na Masarykově, Smetanově, Prokešově, Gagarinově i Partyzánském náměstí, v Komenského sadech, u Trojhalí, městské nemocnice i hlavního nádraží, ale také u Slezskoostravského hradu, na Landeku v Petřkovicích a též u infocentra v Dolních Vítkovicích.

Zájemci o bezplatné svezení i placenou službu musí postupovat stejně. Na výběr mají z několika způsobů: buď si do chytrého mobilního telefonu stáhnou aplikaci Rekola, nebo se zaregistrují na webových stránkách společnosti a kolo si objednají pomocí SMS zprávy, případně si mohou kolo vypůjčit přes Facebook Messanger nebo na internetové adrese Rekoly.

„Přes aplikaci, SMS zprávu, nebo messanger dostane zákazník kód, kterým odemkne zámek vybraného kola. Až ho vrátí, platbu si strhneme z platební karty, kterou si předem ověříme stržením a následným vrácením jedné koruny. V hotovosti platit nelze,“ vysvětluje Fridrich.

O růžová kola nemají zloději zájem

Podotkl, že rám ostravských kol bude mírně odlišný od modelů používaných v ostatních městech - bude mít jen jednu trubku místo dvou, aby se na něj pohodlněji nastupovalo. Barva ale bude stejná jako jinde: růžová. Pro dámy i pány.

Dětská kola nenabízejí. Důvody jsou nasnadě. Když nadšenci před pěti lety začínali s bikesharingem, tedy půjčováním sdílených bicyklů, chtěli, aby jejich jízdní kola byla ve městě dobře viditelná a odlišitelná od jiných, a současně se báli krádeží. Napadlo je, že o výrazná růžová kola nebude mezi zloději a potenciálními kupci velký zájem. Měli pravdu.

„Půjčujeme šest set kol, ale ztratilo se jich jen pár. Obvykle šlo o chyby klientů, například zamkli kolo na špatném místě. Většinu jsme později našli,“ líčí technický ředitel společnosti Antonín Cvrček. A netají, že dnes mají kola proti krádeži zajištěná i jinak - lokátorem.