Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V květnu startuje čas rozkopaných silnic, cestáři spustí třicet oprav

  16:28
Silnice mezi Horními Pochlovicemi a Kaceřovem, část spojnice mezi Krásnem a Bečovem či silnice ve Staré Vodě. I to jsou úseky, které by letos chtěli opravit cestáři v Karlovarském kraji.
(ilustrační snímek)

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Seznam s přibližně třiceti opravami po celém regionu mají hotový zdejší silničáři. Kraj na ně dostane zhruba 112 milionů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), část přidá ještě ze svého. Podle hejtmančina náměstka pro dopravu Martina Hurajčíka se rekonstrukce uskuteční od května do října.

„Mezi větší akce patří rekonstrukce silnice ve Staré Vodě, kde je předpokládaná výše nákladů s DPH přibližně 16 milionů, nebo silnice mezi Krásnem a Bečovem nad Teplou za necelých 14 milionů. Samozřejmě akce budeme soutěžit, takže se částka určitě změní,“ uvedl.

Čím nižší tak bude finální cena díla, tím více projektů ze zásobníku kraj zvládne.

Letošní novinkou v opravách takzvaných dvojek a trojek bylo, že do nich kraj nechal promluvit i starosty měst a obcí.

„Všechny jsme je obeslali, abychom od nich získali zpětnou vazbu a požadavky, protože silnice druhých a třetích tříd vedou přes jednotlivá města a obce. Na některé podněty pak kraj reagoval,“ uvedla hejtmanka Jana Vildumetzová.

Podle náměstka Hurajčíka na e-mail zatím neodpověděli všichni, doufá ale, že se jejich počet ještě rozroste.

Vůbec nejnákladnější opravou z celého balíku bude druhá etapa statického zajištění silnice spojující Oloví a Krajkovou na Sokolovsku. Předběžnou cenu odhadují krajští silničáři na zhruba 63 milionů korun, což je přibližně polovina celého letošního příspěvku ze SFDI. Havarijní stav chtějí zachránit železobetonovou opěrnou zdí založenou na mikropilotách, pouze v místě propustku počítají s takzvanou tížnou opěrnou zdí.

„Je to jedna z největších položek, která v zásobníku je, ale velmi důležité jsou i mosty, které jsou opravdu ve špatném stavu. Proto jsme rozhodli investovat peníze i do nich,“ zmínil Hurajčík.

V zásobníku projektů se objevil například most v Úšovicích u Mariánských Lázních, ve vesnici Hluboký u Ostrova či v Habartově, jehož rekonstrukce bude nejnákladnější. Spolkne zhruba 10,8 milionů korun.

„Stavební stav mostu je klasifikován jako V - špatný,“ uvedli po hlavní prohlídce krajští silničáři. Jako nejvhodnější vybrali variantu stavby nového díla.

Mimo nynější zásobník chce kraj pomoci také řidičům, kteří cestují z krušnohorské Přebuzi do Nejdku. Podle starosty Martina Bruotha tamní silnici lidé využívají k dopravě do práce, do školy i na nákupy, jenomže už tak rozbitou cestu stále více devastují nákladní auta lesáků.

Kromě 112 milionů korun ze SFDI možná kraje dostanou na opravy silnic druhých a třetích tříd ještě další peníze. Pokud jednání dobře dopadnou, rozdělí si mezi sebe 420 milionů, které vláda slíbila uvolnit z rozpočtové rezervy.

Podle Jany Vildumetzové, která je rovněž předsedkyní Rady Asociace krajů ČR, by peníze na opravy silnic krajům posloužily jako kompenzace za vyšší mzdy pro řidiče autobusů. Návrh přijde na řadu za několik týdnů.

„Ve spolupráci s vládou má Asociace krajů připravit materiál na květnové jednání ministrů, které rozhodne o rozdělení financí z rozpočtové rezervy,“ uvedla mluvčí AKČR Štěpánka Filipová.