Cestující na cestě do Saska čekají změny. V Žitavě opravují nádraží

  6:26
Rozsáhlá oprava železniční stanice v Žitavě, tedy v saském příhraničním městě, kam za nákupy, prací i zábavou jezdí tisíce lidí z Libereckého kraje, zastaví na tři měsíce vlaky ve všech směrech. Stanice prochází modernizací a bude dálkově řízená. Cestující zatím budou muset přesednout z vagonů do autobusů.

Stanice v Žitavě prochází modernizací, která potrvá do listopadu. Žitavské nádraží se zcela uzavře. Dojde tím k rozsáhlým omezením pro cestující na tratích Drážďany – Žitava – Liberec a Liberec – Žitava – Rybniště/Seifhennersdorf v obou směrech. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

DB Netz odstartuje intenzivní fázi opravy stanice Žitava 13. srpna. Práce budou pokračovat až do 11. listopadu. Žitavské nádraží se zcela uzavře. Dojde tím k rozsáhlým omezením pro cestující na tratích Drážďany – Žitava – Liberec a Liberec – Žitava – Rybniště/Seifhennersdorf v obou směrech.

„Sofistikovaným konceptem náhradní autobusové dopravy chceme co možná nejvíc zmírnit dopad na naše cestující,“ řekl jednatel společnosti Die Länderbahn Andreas Trillmich, která provozuje vlaky Trilex jezdící mezi Libercem a Německem.

Společnost nasadí také přímé expresní autobusy, které budou mít podle Trillmicha kratší jízdní doby.

„Autobusy budou doprovázet průvodčí Trilexu, kteří cestující navedou a poradí jim s přestupem. Rovněž budou v denní době k dispozici průvodčí přímo u přestupů v Žitavě, aby cestujícím poradili,“ zmínil Michal Barták, vedoucí organizační složky Die Länderbahn.

Stavební práce začnou 13. srpna výlukou mezi Ebersbachem a Žitavou, stejně jako mezi Rybništěm, Varnsdorfem a Žitavou.

Z Mittelherwigsdorfu do Drážďan pojedou autobusy

Od 17. srpna budou moci vlaky ze směru od Drážďan zajíždět až do Mittelherwigsdorfu. Odtud pojedou dál cestující náhradní autobusovou dopravou.

Žitavská stanice se předělává na dálkové elektronické řízení, oprava nahradí zastaralou železniční techniku. Německá strana uspoří i na platech, po přestavbě už nebudou potřeba zaměstnanci stavědel, ani výpravčí v místě.
Cestování má být také příjemnější. Po úpravách budou nástupiště nově zastřešená, podchod dostane výtah pro snazší přístup.

Během oprav dělníci posunou výhybky tak, aby byla možná současná jízda vlaků ve směru do Drážďan i do Varnsdorfu. Do budoucna má být totiž žitavská stanice moderním taktovým uzlem. Počítá se s tím, že v jeden čas se sjedou vlaky z několika směrů, tedy z Cottbusu, Drážďan, Varnsdorfu a Liberce. Zmizí tak čekání při přestupech.

Úpravy ale budou dávat smysl, až se podaří opravit zanedbaný polský úsek trati, kterým vlaky mezi Libercem a Žitavou projíždějí.

Polsko nově chce, aby trať dala do pořádku česká a německá strana a byla v jejich správě. Češi a Němci by tak převzali odpovědnost za údržbu.
Zatím se totiž počítalo s tím, že trať opraví polská strana. Dosavadní přípravy tak jsou k ničemu.

Po trati se jezdilo jen dvacetikilometrovou rychlostí

Vytvoření nových podkladů a především příprava nové mezinárodní smlouvy, kterou budou muset podepsat prezidenti, může trvat další roky. Bez ní například nemůže Správa železniční dopravní cesty opravovat koleje na území sousedního státu.

„Stav trati se bude zhoršovat, příprava potrvá další roky. Kdybychom s touto variantou počítali dřív, mohli jsme už finišovat. Takhle se vracíme s přípravou na začátek o několik let zpátky,“ řekl před časem Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu.

Trať je v tak špatném stavu, že ještě před dvěma lety se přes ni muselo jezdit jen dvacetikilometrovou rychlostí. Po drobné opravě dnes vlaky jezdí čtyřicítkou. I to je ale tristní.

Autor: