Začala oprava klíčové křižovatky, Hradec Králové očekává kolaps dopravy

  11:24
Velké dopravní komplikace čekají motoristy až do konce prázdnin v Hradci Králové. V pondělí začala oprava kruhové křižovatky na městském okruhu s výpadovkou na Moravu. Místem denně projíždí 25 tisíc automobilů. Situace je tam zatím klidná, staveništěm však bloudí chodci a cyklisté.

Rekonstrukce křižovatky Brněnské ulice a městského okruhu začala v pondělí ráno bez větších kolon. Stavbaři svedli dopravu do dvou jízdních pruhů a ve zbývajících pracují. Řada Hradečanů si vzala na začátku prázdnin volno a křižovatkou se dalo projet bez většího zdržení.

„Provoz je zatím plynulý, ani objízdné trasy nejsou exponované. Hodně tomu pomohl začátek prázdnin a vůbec ten první týden, kdy jsou navíc svátky. Zatím má doprava víkendovou intenzitu,“ hodnotil spokojeně situaci velitel dopravní skupiny městské policie Pavel Süke.

Zmatená však byla při překonávání kruhové křižovatky řada chodců a cyklistů, od Malšovic je pro ně totiž zavřená.

„Je problém tady přejet. Buď budu muset jet přes malšovický nadjezd, nebo se vrátit támhle k podchodu na Brněnské a druhou stranou už to půjde,“ rozmýšlel senior Jan Pultar z Malšovic, který přijel na kole první den práce obhlédnout.

Fotogalerie

„Lidé si musejí na tu situaci zvyknout. Je to zavřené, aby chodci a cyklisté nevstupovali na stavbu. Musejí se naučit včas přejít na druhou stranu,“ doporučuje Pavel Süke.

Problémy se však očekávají, až se do města vrátí více automobilů. Potíže s největší pravděpodobností nastanou až provoz na výpadovce na Moravu omezí nehoda a v odpolední špičce zkolabuje doprava z města nejen na Brněnské, ale také na menších silnicích v okolí. Právě na těch, kudy mají vést objížďky pro osobní auta.

„Dopravní komplikace to přinese, nejsem ale schopen odhadnout jaké. Důležité bude, jak budou řidiči respektovat dopravní značení a objízdné trasy. Uvidíme v první dny, každopádně budeme na provoz dohlížet,“ řekl šéf krajských dopravních policistů Petr Dušek. 

Klíčové práce na křížení Gočárova okruhu se Sokolskou a Brněnskou jsou právě kvůli očekávaným komplikacím plánované na dva prázdninové měsíce. Pak na to naváže oprava větví od okružní křižovatky, na rozjezdech křižovatky mají stavbaři pracovat od 3. září do 21. října.

Komplikace čeká i dopravní expert Vít Jedlička. „Vzhledem k naplánovaným objízdným trasám se dá očekávat, že Hradec zažije během prázdnin dopravní horečku. Ranní a odpolední špičky, které v poslední době ochromují dopravu v Hradci Králové, narostou podle mě do obřích rozměrů. Jak budou průjezdné Štefcova ulice a Náhon na objížďce přes Malšovice, se uvidí. Velké zácpy, takříkajíc beton, čekám na křižovatce Mileta, kde se bude připojovat objízdná trasa přes Moravské předměstí,“ předpovídá Jedlička.

Na dopravu v Hradci se proto v dalších týdnech bude soustředit pozornost státní i městské policie. „Budeme kontrolovat kamiony, aby nejezdily na objízdné trasy pro osobní auta, ale také se zaměříme na parkování na objížďkách, aby špatně stojící auta neblokovala dopravu. Na případné problémy budeme reagovat, případně se doprava upraví. Věříme, že nám pomůže menší provoz o prázdninách,“ vysvětluje za hradecké strážníky Pavel Süke.

Odborník na dopravu Vít Jedlička míní, že hodně záleží na chování řidičů. Jinou objízdnou trasu si dovede představit jen stěží.

„Myslím si, že navržené řešení je jednoduché, nabízelo se samo a osobně jsem zvědav, jak bude fungovat. Bude velmi záležet, jak o situaci budou informováni mimohradečtí řidiči, aby mohli plánovat trasy tak, aby případně do Hradce vůbec nepřijeli,“ uvažuje Jedlička.

Iva Kormošová, mluvčí hradecké policie, potvrzuje, že právě s tím dopravní opatření počítají. „Na hlavních příjezdových trasách do Hradce Králové bude pro motoristy na tabulích upozornění na omezení na uvedeném místě a bude na řidičích, zda raději nezvolí jinou trasu,“ sdělila Kormošová.

Pozor na nové semafory

Za velké nebezpečí považuje Vít Jedlička změny přednosti na objízdných trasách. Na křižovatkách na Moravském předměstí a v Malšovicích budou nově přes den řídit dopravu semafory. Tam, kde byly desítky let hlavní silnice, si musejí dát velký pozor hlavně místní šoféři. 

Doprava v době opravy křižovatky Brněnská

  • Auta nad 3,5 tuny budou jezdit přes rozestavěnou křižovatku. Dopravu budou řídit kyvadlově pracovníci stavby, nebo semafory. 
  • Pro osobní auta jsou vyznačené dvě objížďky - ve směru od Moravy na Prahu povede přes Moravské Předměstí od Lidlu na křižovatku Mileta ulicemi Palachova, Štefánikova, Zborovská. Ve směru Náchod, Jičín pak přes Malšovice ulicemi Mrštíkova, Štefcova a Náhon. Trasa se odpojuje u Futura a na okruh se vrací zpět u malšovického nadjezdu.

„Kde to řidiči dobře znají, mají tendenci jezdit rutinně, po paměti. Musejí si dát velký pozor, aby dočasné semafory nepřehlédli. Hrozí vážné nehody a jakýkoliv ťukanec pak může dopravu na objížďkách úplně ochromit. Doufám, že na změny přednosti dostatečně upozorní značení,“ říká dopravní expert. 

Další problémy může vyvolat nové řazení do pruhů na velkých křižovatkách. Problémům se nevyhne ani městská hromadná doprava. Na páteřních linkách číslo 1 a 2 nahradily obvyklé trolejbusy autobusy, protože rekonstrukce si vyžádá vypnutí trolejových vedení. Linky ale povedou dál přes kruhovou křižovatku. 

„Žádnou zastávku nevynecháme. Budeme muset ale vyloučit linku číslo 8 ze zastávek Na Kotli a Vysokoškolské koleje. Z čeho máme obavy, to jsou dopravní zácpy. Ty se dotknou linek 1 a 2 i těch, které se ocitnou na objízdných trasách. S tím ale bohužel nic neuděláme,“ vysvětluje za Dopravní podnik Hradce Králové Leo Sedláček.

Křižovatka má být bezpečnější

Oprava kruhové křižovatky má stát 58 milionů korun bez DPH. Dnes jsou na ní a jejich příjezdech výtluky a vyjeté koleje. Rekonstrukce zahrnuje zpevnění podkladních vrstev a zhotovení nových povrchů.

„Nově jsou navrženy podélné dělicí prahy ze žulových prvků, které zabrání nesprávné jízdě v jízdních pruzích v křižovatce. Budou vysazeny 30 milimetrů nad vozovku a budou zvýrazněny reflexními signálními body,“ popisuje chystané práce mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Právě kvůli zakázanému přejíždění mezi pruhy se na křižovatce často stávaly nehody. 

Díky dělicím prahům bude pro řidiče nepříjemné přejíždět mezi pruhy, ale současně prahy nepoškodí auta.

„Je to okružní křižovatka řízená světelnou signalizací, což je hodně nestandardní věc. Po opravě bude přehlednější. Razantně se má upravit dopravní značení, aby se zlepšila orientace řidičů,“ dodává dopravní inženýr hradecké policie Zdeněk Veverka.