Kamion s výzdobou vjel do Olympie skrytým tunelem, zásobují tak i obchody

aktualizováno  8:19
Jak se do největšího nákupního centra na Moravě dostane veškeré zboží, rozsáhlá výzdoba na Vánoce či deset metrů vysoký strom? Skrytými tunely, o kterých většina zákazníků nemá tušení. MF DNES byla u toho, když se do brněnské Olympie ve středu v noci navážela první várka vánoční výzdoby.

Chodby, kterými ještě před několika hodinami procházely tisíce nakupujících, zejí prázdnotou. Obchody jsou zavřené na mříž, podlahy umyté a v obchodním centru Olympia se pohybuje už jen ostraha.

A právě to je čas, kdy se otevírají tajná vrata a do budovy vjíždí velký kamion. Veze vánoční výzdobu, která nejpozději v polovině listopadu obchodní dům zaplní. 

„Kdo neví, kde tunely jsou, nikdy je neobjeví. Za běžného provozu totiž vrata vypadají jako prosklené reklamní výlohy obchůdků, zákazníci si ani nevšimnou jinak barevné dlažby,“ líčí technický manažer Olympie Ondřej Pěnička. 

Po desáté hodině večer však tajná vrata zamíří ke stropu a do obchodního centra vjede postupně pět kamionů naplněných vánočními stromy, hvězdami, zasněženými domky, sněhuláky nebo různými sochami zvířat. To vše později návštěvníci Olympie uvidí takřka na každém rohu a v každé pasáži. 

„Já vezu v návěsu dvacet stromků, jsou už rovnou ozdobené a chlapi je přes noc budou rozmisťovat po obchoďáku. Vyskladnit je potřeba i další kamiony, které jedou za mnou. Musíme sebou hodit, chceme být totiž na snídani doma,“ směje se řidič Paľo, který i se svými kolegy veze vánoční náklad ze slovenského skladu. 

Podle Pěničky musí desetičlenná parta všechny ostatní ozdoby vyložit do skladu, odkud se v dalším týdnu budou vyzvedávat a instalovat po Olympii. Jde třeba o závěsné hvězdy nebo ozdobné řetězy z jehličí.

„Stromečky ale opravdu rozmístíme hned přesně podle plánku, každý má totiž své místo. Je důležité, aby neblokoval cestu návštěvníkům nebo zaměstnancům, kteří skladní zboží do prodejen. Musí také vždy stát u zásuvky, a to tak, aby nestínil výlohám,“ vyjmenovává pravidla Pěnička.

Kamiony pouze po zpevněné podlaze, auta můžou všude

Kdo si představuje, že si kamiony přes noc udělají z Olympie závodní dráhu, je na omylu. Tunelem, jehož vrata se otvírají ze zadního parkoviště, zamíří do skrytého dvora až ke skladu.

„Po pasážích nejezdí, speciálně zpevněná a upravená podlaha je totiž jen v hlavním koridoru tunelu, tedy mezi výlohovými vraty. Pokud ale v centru vystavují automobilky své vozy, řidiči s nimi po pasáži normálně projíždějí,“ doplňuje technický manažer. 

Do každé ze dvou částí tunelu se pohodlně vejde osmnáctimetrový kamion. Vrata jsou vysoká 4,3 metru a váží asi 4,5 tuny. Tajný průchod však nevyužívají pouze skladníci. Jezdí tudy také hasiči a nejčastěji popeláři.

„Několikrát týdně vyvážejí odpad, který lisujeme,“ podotýká Pěnička. 

 Podle něj je tunel v nákupním centru ojedinělou technickou vymožeností. „Většina obchodních domů se staví spíš do výšky, využívají proto výtahy. Olympia je vystavěná na zelené louce, takže se od začátku počítalo s jiným způsobem zásobování a propojování pasáží v areálu,“ vysvětluje.

Podle něj v Česku žádné jiné centrum tunel nemá a například v Německu by se rádi tím brněnským inspirovali.

Kolem tunelu se navíc dají spustit ocelová protipožární vrata, která by v případě katastrofy mohla zastavit požár šířící se z jedné strany budovy na druhou, zjednodušila by se tak evakuace lidí.