Kamiony budou dál jezdit přes obce, uzavírka mostu na D46 potrvá déle

  12:04
Opravy mostu přes frekventovanou dálnici D46 u Olšan na Prostějovsku se protáhnou. Původně měly práce skončit v říjnu, vše ale zkomplikovalo nestabilní podloží. Doplatí na to zejména lidé z okolních vesnic, kudy vedou objížďky.

Opravy mostu přes frekventovanou dálnici D46 u Olšan na Prostějovsku, součástí rekonstrukce za sto milionů je kromě opravy samotného mostu i stavba dálničního nadjezdu. | foto: Miloslav Jančík, MAFRA

Obyvatelé Žerůvek na Olomoucku, místní části Bystročic, již nějakou dobu musejí snášet zvýšený provoz aut. Kvůli uzavřenému mostu přes frekventovanou dálnici D46 u nedalekých Olšan tudy vede jedna z objízdných tras. Informaci o prodloužení oprav již obce v okolí obdržely.

„Místní lidi to samozřejmě trápí. Zejména ráno a odpoledne ve špičce je zde situace docela komplikovaná a nepřehledná. Někteří obyvatelé parkují na silnici, projíždějící auta se kumulují, zvyšuje se počet kamionů a doprava houstne. V jiných časech zase řada řidičů nedodržuje rychlost,“ potvrzuje starostka Bystročic Marta Turečková.

Provoz v posledních týdnech vzrostl i v samotných Bystročicích, zavřený most navíc komplikuje místním lidem cestu do Olšan nebo Lutína a naopak.

„Radost z prodloužení oprav rozhodně nemáme, ale chápeme, že tam jsou nějaké konkrétní příčiny. Je to situace, která vznikla, a budeme to muset nějak vydržet,“ krčí rameny Turečková.

Podobně se k situaci staví starosta Olšan Milan Elfmark. „Místní část Hablov, která je za mostem, je náš velký problém, ale bohužel s tím nic moc nenaděláme,“ povzdechl si.

Původně měly opravy skončit v závěru října. To už neplatí

Ředitelství silnic a dálnic ČR potvrdilo, že původní termín dokončení oprav mostu byl koncem října. To už ale neplatí.

„Při demolici starého mostu se bohužel hnulo podloží a pod jednou z mostních opěr je teď podloží takzvaně neúnosné a je nutné prodloužit opěrné piloty,“ sdělil mluvčí ředitelství silnic Jan Studecký.

„Jak dlouho to bude trvat, se zatím nedá přesně říct, ale rozhodně bude most hotový ještě v letošním roce. Tyto práce nebudou znamenat žádné další nové omezení na dálnici, stávající provoz to neovlivní,“ doplnil.

Opravy sjezdu z dálnice a mostu u Olšan začaly letos v květnu. Rekonstrukce přijde na více než 100 milionů korun a potrvá do začátku roku 2020.

„Zahrnuje úpravy mimoúrovňové křižovatky kvůli zvýšení bezpečnosti. Na silnici nejsou zřízeny odbočovací a připojovací pruhy, což nezajišťuje dostatečný komfort při užívání této komunikace. Cílem je snížení nehodovosti,“ popsal mluvčí silničářů.

Nájezd na dálnici byl velice nebezpečný

I přes stávající komplikace s mostem Olšany modernizaci vítají. „Pro nás je to totiž nesmírně důležité, protože nájezd na dálnici byl velice nebezpečný. Najet v Olšanech, ať už směrem na Olomouc, nebo Prostějov, bylo velice problematické. Podstatně rizikovější byl směr na Prostějov,“ vysvětloval starosta Olšan.

Nájezd ležel kousek za mostem v mírné pravotočivé zatáčce, která o to víc snižovala rozhled. Součástí stavby bude například i protihluková stěna.

Takzvanou hanáckou dálnici mezi Vyškovem, Prostějovem a Olomoucí provázejí opravy a modernizace v podstatě nepřetržitě již několik let. Stavěla se v minulém století a dostala řadu výjimek.

Poloměry zatáček neodpovídaly normám, chyběly široké odstavné pruhy a připojovací i odbočovací pruhy, pomalu už také končí životnost celé komunikace. Například z mostu přímo v Prostějově začaly nedávno odpadávat kusy betonu.

Dálnice je zatím jedinou rychlostní spojkou Ostravy se zbytkem republiky a kolony jsou zde na denním pořádku. Například zrovna v pondělí byla komunikace ve směru na Vyškov dvě hodiny uzavřená. Řidič dodávky za Brodkem u Prostějova narazil do zadní části návěsu nákladního automobilu a dálnici tak zablokoval.