Putování za tvarůžkem, čtvrtka či vandr. Pochody baví a lákají tisíce lidí

  12:54
Doslova hody mají fanoušci turistických pochodů v Olomouckém kraji v květnu a začátkem června. Vybrat si mohou dokonce až ze čtyř akcí za víkend. Na trasy vyráží pěšky či stále více také na kolech od několika desítek až po tisíce turistů.

Turistické pochody lákají v Olomouckém kraji tisíce pěších i cyklistů, davy lidí míří každoročně například na Putování za loštickým tvarůžkem (snímek ze startu jednoho z předešlých ročníků). | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Zdaleka nejvíc turistů v regionu má ve svém kalendáři každoročně poznačený termín předposlední květnovou sobotu, kdy se koná Pivovarská čtvrtka v Hanušovicích.

„Náš pochod je tak oblíbený a tak zažitý, že i kdybychom už nedělali žádnou propagaci, lidé přijdou,“ pochvaluje si za organizátory Alexandra Lašáková. Loni pochod absolvovalo kolem 4 200 turistů a letos 19. května se dá očekávat obdobná návštěva.

Pochod se vymyká jak rekordní návštěvností, tak tím, že ho nepořádá sportovní spolek nebo organizace Klubu českých turistů, ale firma, konkrétně místní pivovar.

„Pivovarská čtvrtka je už tradičně největší turistickou událostí svého druhu na Moravě,“ sdělila Lašáková.

Více než třetina účastníků loštického pochodu vyjede na kolech

Velmi populární je ovšem například i pochod Putování za loštickým tvarůžkem, na něž každoročně přichází poslední květnovou sobotu do Loštic přes tři tisícovky fandů. Rekord je 3 600 lidí.

„Myslím, že je to šťastné spojení. Pochod a tvarůžky – to jde k sobě. Nabízíme zajímavé trasy a zvládáme pochod i organizačně, i když při tak velké návštěvnosti se už dostáváme na hranu našich možností,“ uvedl předseda Klubu českých turistů z Loštic Jiří Kuba. Podle něj je zajímavé, jak se pěší turistika dá skloubit s moderními technologiemi.

„Mnozí účastníci sledují trasu na mobilu nebo tabletu, s moderními přístroji dělají zajímavé fotky. Rozhodně to není tak, že lidé s moderními technologiemi přestali mít zájem o klidné využití volného času, jako je turistika,“ řekl Kuba.

Loštičtí organizátoři, stejně jako řada dalších týmů po celém regionu, kombinují pochod s cyklistikou.

„Jednoduše zájem o cyklistiku nelze pominout. Počet účastníků na kolech jde rok od roku nahoru. Více než třetina zapsaných jsou v posledních letech cyklisté,“ odhadl Kuba.

Smržické vandr chystá i nocleh

Přímou konkurencí Pivovarské čtvrtky je Smržické vandr ve Smržicích na Prostějovsku. Pořádá se totiž ve stejný termín jako oblíbený hanušovický pochod a další dvě akce. Ty už ale za Pivovarskou čtvrtkou a Smržickým vandrem daleko zaostávají.

Průměrná návštěvnost ve Smržicích z posledních let – 1 500 turistů – je sice výrazně skromnější než v Hanušovicích, ale je vysoko nad dalšími pochody, které se konají napříč regionem v letní turistické sezoně.

„Pivovarská čtvrtka je velká konkurence, ale jsme přece jen dost daleko od sebe, takže si lidi nepřetahujeme. Myslím, že s návštěvností můžeme být spokojeni stejně jako organizátoři v Hanušovicích. Víc bychom stejně organizačně zvládali jen s velkými obtížemi,“ řekl šéf Klubu českých turistů Smržice Zdeněk Balcařík.

Podobně jako další velké pochody v regionu i Smržičtí chystají ubytování pro turisty z celé republiky.

„Dostali jsme se do prestižního republikového kalendáře pochodů, takže o nás turisté vědí i v Čechách,“ říká. Podobně jako organizátoři z Loštic dělají Smržičtí pomyšlení kolařům.

„Přizpůsobili jsme se trendu a nabízíme vedle pěších tras také čtyři silniční a čtyři pro horská kola. U nás už jsou účastníci většinou kolaři,“ popsal Balcařík.

Toulky Litovelským Pomoravím výrazně cílí na děti

K úspěšným pochodům patří rovněž Toulky Litovelským Pomoravím, které mají pevný termín první červnovou sobotu. Zdejší organizátoři z Klubu českých turistů Tatranu Litovel však nepočítají turisty v tisících, ale „pouze ve stovkách“.

„Pro nás je to tak akorát,“ sdělil šéf organizátorů Zdeněk Šišma. Toulky se zaměřují hodně na děti.

„Pro malé děti jsme s rodičovským sdružením připravili trasu plnou zajímavých soutěží a úkolů. Myslím, že tím je možné přivést děti a jejich rodiče k turistice,“ míní Šišma.