Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie v kraji se letos zaměří na přejezdy, zopakuje i skrytý dohled

  17:40
Nejméně mrtvých za posledních sedmnáct let, přestože počet nehod překonal nové maximum. Ale také velký nárůst řidičů přistižených při jízdě přes železniční přejezd navzdory blikající výstražné signalizaci. Takový byl podle policejních statistik loňský rok na silnicích Olomouckého kraje.

Policie se letos zaměřila na kontroly řidičů u železničních přejezdů, i tak se na nich ale stala řada nehod. Nejvážnější byl náraz osobního vlaku do návěsu kamionu v Olomouci, při kterém bylo zraněno devět cestujících. | foto: Drážní inspekce

Dopravní policisté vyjížděli loni v Olomouckém kraji poprvé k více než pěti tisícovkám nehod. Nejčastější příčinou, a to ve více než polovině případů, byl nesprávný způsob jízdy.

„Počet nehod postupně každý rok stoupá, protože i nadále mezi lidmi přibývá aut a stále se zvyšuje hustota provozu. Do statistik se navíc promítají i menší nehody, které by lidé ani oznamovat nemuseli,“ komentoval krajský šéf dopravní policie Dušan Věženský.

Loňský rok byl ovšem i tak výrazně příznivější z hlediska počtu mrtvých než rok 2016, zemřelo 24 lidí, což je meziročně o 16 méně.

„Bylo to čtrnáct řidičů, dva spolujezdci, pět cyklistů a tři chodci, kteří na sobě neměli reflexní prvky. Nejčastějšími příčinami tragických nehod bylo přejetí do protisměru a nepřiměřená rychlost,“ dodal Věženský.

Nejvíce lidí a to deset zahynulo na Šumpersku, naopak sousední Jesenicko zůstává už třetím rokem bez tragické nehody. Nejhorším měsícem byl červen. Kromě toho statistiky ukázaly, že meziročně o třetinu ubylo těžce zraněných, bylo jich 109. Počet lehce zraněných zůstal téměř stejný a zastavil se na čísle 1 524.

Osvědčil se dohled z autobusu

V Olomouckém kraji loni policisté provedli 34 velkých a 92 menších kontrolních akcí. Při těch se mimo jiné zaměřili na chování motoristů na železničních přejezdech.

„Ukázalo se, že řidiči někdy nerespektují dokonce ani už spouštějící se závory a snaží se na poslední chvíli projet. Je to velký nešvar. Meziročně se počet těchto přestupků zvýšil ze 31 na 119. Proto se na tento problém soustředíme i letos,“ uvedl Věženský.

Kromě toho podle něj policisté chtějí zopakovat i skrytý dohled z neoznačeného autobusu, při kterém nachytali řadu řidičů nevěnujících se plně řízení.

„Akce, která je původně nápadem kolegů z Královéhradeckého kraje, byla velmi úspěšná. Nejčastějším přestupkem byla manipulace s telefonem za jízdy, bylo tam třeba ale i sledování televize či čtení novin,“ popsal šéf dopravní policie.

Někteří řidiči kamionů manipulují s tachografem

Osvědčil se podle něj i specializovaný Kamion tým zřízený v roce 2016. „Je to jedna z našich nejlepších skupin, v terénu je prakticky denně. Zaměřuje se hlavně na kontrolu přestávek, ale také na technický stav nákladních vozů a dodržování povolené hmotnosti. Bohužel někteří řidiči se snaží manipulovat s tachografem nebo jedou na kartu jiného řidiče, takže pak sedí za volantem třeba dvanáct hodin v kuse a ohrožují ostatní,“ vysvětlil Věženský.

Celkem loni policisté v kraji řešili 33 313 přestupků a na pokutách vybrali 14,2 milionu korun. Ve více než čtrnácti tisících případů motoristé překročili povolenou rychlost, za to padly pokuty v celkové výši 6,3 milionu korun.

Policie z civilního autobusu sledovala řidiče kamionů (29.11. 2017)

Autor: