Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nelegální billboardy v Olomouckém kraji dál stojí, kontroly jdou pomalu

  5:12
Drtivá většina reklamních poutačů, které měli jejich majitelé odstranit od dálnic a hlavních silnic do loňského září, v Olomouckém kraji dál stojí na svých místech. Podle krajského úřadu majitelé billboardů nejsou ochotni se dobrovolně podvolit novele zákona o pozemních komunikacích.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Krajští úředníci dohlížejí na odstraňování reklamních ploch u silnic prvních tříd. První výzvy k jejich odstranění z ochranného pásma zaslali vlastníkům poutačů, případně majitelům pozemků, na nichž reklama stojí, loni na podzim.

„Do dneška jsme vydali sedmdesát těchto výzev,“ řekl vedoucí oddělení silničního hospodářství kraje František Pěruška s tím, že zatím zareagovalo kladně, a billboardy odstranilo, pětadvacet majitelů.

Ostatním hrozí pokuta, v případě vlastníků poutačů až 300 tisíc korun, u vlastníků pozemků může dosáhnout až 200 tisíc korun.

„K udělení sankce či odstranění reklamního zařízení (náklady by kraj následně vymáhal po vlastníkovi, pozn. red.) jsme dosud nepřistoupili. Prozatím majitelům necháváme čas na zjednání nápravy,“ uvedl Pěruška.

V ochranném pásmu stojí více než 400 poutačů

S kontrolami reklam u silnic krajští úředníci ani zdaleka neskončili. Přesněji řečeno, zatím nejsou ani v polovině.

„Začali jsme na severu regionu v Javorníku a v Mikulovicích a jedeme shora dolů směrem k hranicím s Jihomoravským a Zlínským krajem. V tuto chvíli jsme u Šumperku,“ popsal vedoucí oddělení silničního hospodářství.

Rychlejšímu postupu podle něj brání vytížení úředníků, kteří nemají na starosti jen kontroly billboardů u silnic.

„Kontroly kolegové provádějí podle časových a pracovních možností. Z tohoto důvodu nejsem schopen říct, kdy je ukončí,“ uvedl.

Z dosavadních zkušeností Pěruška odhaduje, že na celém území kraje stojí u silnic v rozporu se zákonem řádově stovky reklamních poutačů.

„Jestliže jsme na severu kraje, kde je méně obydlené území, napočítali zhruba sedmdesát reklamních zařízení v ochranných pásmech, tak v celém kraji jich je určitě několik stovek. Iluze o tom, že by je majitelé odstranili bez výzvy, si nedělám, na takový případ jsme ještě nenarazili,“ podotkl.

Odhady potvrzuje i šéf olomouckého závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martin Smolka. 

„Ačkoliv nám to zákon neukládá, není to naše povinnost, snažili jsme se vlastními silami zjistit, kolik poutačů stojí v kraji v ochranných pásmech. U silnic prvních tříd jsme došli k číslu zhruba 350, dalších šedesát je u dálnic,“ uvedl.

Zdůraznil, že zmíněné reklamní plochy jsou na pozemcích soukromých vlastníků. „Na pozemcích ŘSD by už žádné poutače v ochranných pásmech být neměly,“ podotkl Smolka. Doplnil, že výzvy k odstranění billboardů od dálnic vydává ministerstvo dopravy.

Zákaz reklamy v ochranných pásmech silnic je součástí novely zákona o pozemních komunikacích. Podle ní billboardy nesmějí stát blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Výjimku mají jen zastavěná území. 

Nařízení si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu. V celém Česku je podle odhadů v rozporu s novelou asi tři tisíce billboardů.