Olomoucká radnice chce za rok pustit kamiony jen na tři hlavní trasy

  5:56
Západní a jižní část Olomouce by se už příští rok mohly definitivně zbavit těžké nákladní dopravy. Vykázat ji odsud má nový plán radnice, která chce kamiony pustit už jen na tři hlavní vymezené trasy. Řidiče na ně navedou značky za 13 milionů korun.

Lidé z některých olomouckých ulic, například Erenburgovy (na snímku) roky volají po omezení vjezdu těžkých kamionů, které jezdí hned u domů. Teď kvůli tomu hrozí blokádou dopravy. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Od loňského prosince nemohou kamiony těžší než šest tun do centra Olomouce, za rok už se nákladní auta nad dvanáct tun s výjimkou zásobování nejspíš nedostanou ani do západní a jižní části krajského města.

Olomoučtí radní na svém posledním zasedání totiž schválili studii, která je prvním krokem v tažení, jež má nákladní auta vykázat z dalších oblastí.

Kamiony chce nejužší vedení radnice pustit při průjezdu Olomoucí už jen na vytipované trasy ve třech hlavních směrech. Povedou především po vytížených páteřních tazích.

Vysvobození pro těžce zkoušenou Erenburgovu ulici

„Nákladní doprava by se tak už neměla dostat nikam jinam než na vymezený koridor. Samozřejmě pokud se bavíme o tranzitní dopravě, která nemá cíl v Olomouci. Nemůžeme ale omezit zásobování důležitých průmyslových podniků. Nákladní dopravu proto není možné zcela eliminovat,“ podotýká náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec. 

Kamiony se podle něj vyhnou především těžce zkoušené Erenburgově ulici v olomoucké městské části Hejčín, jejíž obyvatelé si na záplavu těžkých a hlučných kamionů dlouhodobě stěžují. Městu dokonce před časem pohrozili blokádou dopravy.

Omezení začne platit do konce roku 2018

Pokud se nic nezkomplikuje, počítá Jakubec s tím, že nová omezení začnou pro nákladní vozy v Olomouci platit do konce příštího roku. Nyní schválená studie poslouží jako základ pro zpracování projektové dokumentace, která městskou pokladnu bude stát kolem čtvrt milionu korun.

Navržené trasy, kam město kamiony ještě pustí

1. ve směru na Opavu:
Silnice I/55 (ulice Přerovská, Rolsberská), případně silnice I/35 (ulice Lipenská), silnice I/46 (ulice Hodolanská, Divišova, Pavlovická, Chválkovická, Šternberská)

2. ve směru na Uničov:
Silnice I/55 (ulice Přerovská, Rolsberská), případně silnice I/35 (ulice Lipenská), silnice I/35 (ulice Tovární), silnice III/03551 (ulice Babičkova, Wittgensteinova, 17. listopadu, Husova), silnice II/448 (ulice Komenského, Dobrovského), silnice II/446 (Na Střelnici, Lazecká)

3. ve směru na železárny:
Silnice I/55 (ulice Přerovská, Rolsberská), případně silnice I/35 (ulice Lipenská), silnice I/35 (ulice Tovární), silnice III/03551 (ulice Babičkova, Wittgensteinova, 17. listopadu, Husova), silnice II/448 (ulice Komenského, Dobrovského), II/635 (Dolní hejčínská, Ladova, Tomkova, Na Trati, Svatoplukova, Řepčínská, případně Křelovská)

Zdroj: MMOL

„Projektová dokumentace už přesně určí, kde musí být která značka,“ přibližuje Jakubec.

Nové značky a jejich osazení přitom vyjde na dalších zhruba 13 milionů korun. Vysoké předpokládané náklady město vysvětluje tím, že bude potřeba řidiče kamionů na změnu pravidel upozornit už na dálnici D35, kde se musí přepsat rozměrné tabule.

„Na celkové částce se velkoplošné značení podílí jedenácti miliony,“ podotýká mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá. 

Velice důležité ovšem bude, zda představy radních posvětí dopravní policie a další instituce, jimž patří některé silnice, kterých se plán Olomouce dotýká. Jakubec však uklidňuje, že s nimi radnice vše prokonzultovala. 

„Zatím od nich máme předběžný souhlas, byť to nemáme s razítkem. Ale nepředpokládáme, že by měla nastat nějaká komplikace,“ říká náměstek.

Sever a východ města si na úlevu od kamionů počká

Zbývající části Olomouce, tedy sever a východ města, si však na podobnou úlevu od kamionů budou muset pravděpodobně ještě počkat. Vše záleží na již roky vyhlíženém dokončení obchvatu.

„Skvělé by bylo, kdybychom tranzitní nákladní dopravu omezili tak, aby do Olomouce vůbec nevjela. Ale dokud nebude hotová východní tangenta a také severní spoj, nejsme to schopni zajistit,“ uzavírá Jakubec.