Olomouc řeší spor o bulvár, opozice z něj chce mít takřka pěší zónu

  15:28
Příští rok spustí Olomouc přestavbu jednoho z nejvytíženějších míst v centru, ulice 8. května. Opozice však městu vytýká, že využije zastaralé plány. Radní je nyní upravili, opozici to ovšem nestačí.

Frekventovaná ulice 8. května v centru Olomouce. Již roky potřebuje především kvůli stavu kolejí a kanalizace kompletní rekonstrukci. (srpen 2019) | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Ohledně budoucnosti frekventované ulice 8. května se vedení Olomouce a opozice shodnou zřejmě jen na jednom. Nutně potřebuje kompletní a již roky odkládanou opravu.

Tramvaje tudy dnes jezdí už jen díky výjimce od Drážního úřadu, frekventovanou trať musí dělníci často opravovat. Pod mnohdy popraskanými starými chodníky a zvlněnou silnicí leží až sto let stará kanalizace, obnovu tu potřebují i další inženýrské sítě.

Co olomoucké politiky rozděluje, je budoucí podoba ulice. Opoziční hnutí ProOlomouc se chce spolu s Piráty a Starosty při rekonstrukci co nejvíc přiblížit pěší zóně.

Radnice s tím ale nepočítá. Stavební firmě zřejmě předá projekt narýsovaný před deseti lety, jejž radní na svém posledním jednání upravili.

Ubylo tak několik původně plánovaných parkovacích míst, například podélné stání před Národním domem.

„Bylo by vhodné zrušit i parkování u přechodu mezi poliklinikou a náměstím Národních hrdinů, kde je největší koncentrace lidí,“ doplnil náměstek primátora Matouš Pelikán (KDU-ČSL). Poté se radní také shodli, že je nutné rozšířit chodníky u chrámu sv. Mořice.

Olomoucká ulice 8. května

Celkově tak radní z plánů místa pro odstavení aut vymazali na severní straně 8. května mezi ulicemi U hradeb a Slovenská a částečně také na protější straně ulice od náměstí Hrdinů po druhý trakční sloup.

„Budoucí parkovací zálivy by měly být určené především pro zásobování, a to s krátkým časovým úsekem pro stání,“ upřesnil mluvčí radnice Pavel Konečný.

Radní při úpravách vycházeli především z podkladů od expertů z magistrátní komise architektury. Opozice ale požaduje její další jednání, přizvat chce i členy dopravní komise.

Opozice: Pěší zóna by pomohla i ekonomice

„Rozhodnutí rady může v některých částech ulice znamenat drobné zlepšení, na dalších místech se ale nedotýká problému špatné kvality plánovaného řešení tohoto veřejného prostoru. Konkrétně to znamená zužování chodníků anebo nepřehledné až nebezpečné uspořádání dopravy,“ podotkl předseda ProOlomouc Tomáš Pejpek.

Ideálem je pro něj proměna ulice 8. května na pěší zónu. Připouští, že existuje řada argumentů, proč to není možné.

A právě tyto argumenty chce opozice na společném jednání komisí probrat. Jejím cílem je úprava plánů, jež se standardům pěší zóny co nejvíc přiblíží.

„Koncept současných plánů stále odpovídá pojetí 70. let. Upřednostňuje rychlý průjezd aut a parkování v neprospěch komfortu i bezpečnosti chodců,“ upozornil Pejpek.

Pěší zónu coby ideální řešení zmiňují i Piráti se Starosty. Pomohla by podle nich také zdejší ekonomice. Odvolávají se na veřejně přístupná data londýnského odboru dopravy. Ukazují, že budování ulic přizpůsobených především pěším a cyklistům je výhodnější než ulice určené pro auta.

„V Londýně si spočítali, že každá libra investovaná do ‚cyklo-pěších‘ prostor se vrátí třináctkrát. Místním podnikům se o třicet procent zvedají tržby, lidé nechají v centru víc peněz, když do něj přijdou po svých,“ shrnul Marek Zelenka z koalice Piráti a Starostové.

Primátor: Ve hře jsou také desítky milionů

Podle primátora Miroslava Žbánka z ANO ovšem na další velké úpravy plánů není už prostor, stavební stroje mají do ulice 8. května najet již příští rok.

A to nejen kvůli havarijnímu stavu tramvajových kolejí či kanalizace, ale i kvůli tomu, aby město stihlo na opravy vyčerpat dotaci. Ve hře je podle Žbánka zhruba 30 milionů korun.

„Už teď bude náročné vše stihnout. To, co nás nejvíc pálí, je dodržení termínů, získání stavebního povolení a zahájení prací. Navíc musíme tuto opravu časově zkoordinovat s rekonstrukcí trati a výlukou po připravovaném zbourání mostu na Masarykově třídě,“ uvedl primátor.

„Přesto jsme stále připraveni debatovat o věcech, které ještě budeme schopni stihnout. Byl bych rád, aby se tomu odborníci dál věnovali,“ dodal Žbánek.

Samotnou možnost přebudovat ulici 8. května na pěší zónu ale podle něj zavrhli jako technicky nemožnou přímo odborníci z komisí. A to například kvůli uložení kolejí v Pekařské ulici, jež na ulici 8. května navazuje, či odtokovým poměrům.

Ulice 8. května leží přímo ve středu Olomouce

Ulice 8. května leží přímo ve středu Olomouce

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz