Proměna olomoucké třídy 1. máje je hotová, opozice by ji předělala

  4:56
Po sedmi měsících se na rušnou třídu 1. máje v centru Olomouce vrátily tramvaje a auta. Její přestavba vyšla na desítky milionů, ne všichni jsou s ní ale spokojeni. Podle opozice nemůže významná ulice v historickém jádru města, které chce být atraktivní pro turisty, takto vypadat.

V Olomouci se 23. listopadu 2017 po sedmi měsících oprav opět otevřela třída 1. máje. | foto: Stanislav HeloňaMF DNES

Opozice obnovu třídy 1. máje kritizuje dlouhodobě, hnutí ProOlomouc usilovalo o přerýsování plánů rekonstrukce. Město to odmítalo s tím, že na změny výkresů, jež připravilo předcházející vedení radnice, není čas.

„Tak, jak to bylo špatné v projektu, je to špatné i ve skutečnosti,“ říká nyní zastupitel, předseda opozičního hnutí ProOlomouc a architekt Tomáš Pejpek.

Do přebudování ulice za zhruba osmdesát milionů korun se dělníci pustili začátkem letošního dubna. Její kompletní uzavírka, která výrazně zasáhla do života Olomouce, skončila ve čtvrtek.

Pejpek je přesvědčený, že nová třída 1. máje upřednostňuje automobilovou dopravu na úkor chodců a cyklistů. Vadí mu zaparkovaná auta a fakt, že tu chodníky a silnice nejsou v jedné rovině jako v nedaleké Denisově ulici.

„Měla tady být pěší zóna, vše v jedné úrovni, aby se napříč celou ulicí mohli – přehledně a bezpečně – pohybovat lidé,“ vyzdvihuje Pejpek.

Podle města je výsledek kompromis, dle opozice je nepřijatelný

Investiční náměstek olomouckého primátora Filip Žáček oponuje, že se v ulici díky rekonstrukci zvětšila rozloha chodníků o více než polovinu. Novou tvář třídy 1. máje označuje za ideální a rozumný kompromis.

Návrat tramvají do centra

„A to mezi zachováním této ulice jako historické a dopravní tepny. Ať už pro tramvajovou dopravu, která tu jezdí od roku 1899, tak i pro zásobování. Díky úpravám chodníků se také výrazně zvýšil komfort pro chodce,“ vyzdvihuje Žáček.

Pejpek má ale za to, že rozloha chodníků není vše. Bezpečný pohyb lidí podle něj blokují u chodníků podélně zaparkovaná auta.

„Celková kvalita architektonického řešení neodpovídá tomu, že jsme v klíčovém místě památkové rezervace. Z hlediska životnosti by to uspořádání ulice v této podobě mohlo zůstat například padesát let. Ovšem jestli to Olomouc myslí vážně a chce být turisticky atraktivní město, tak to nemůže takhle vypadat,“ říká architekt.

Kvůli sloupům ulice vypadá jak železniční koridor, vadí opozici

Ve znovuotevřené ulici Pejpkovi vadí i nově vztyčené sloupy, na nichž jsou ukotvené tramvajové troleje. Dříve byly zavěšené přímo na domech, část majitelů je ale už na fasádách nechtěla.

„Tam, kde dohoda nebyla reálná, se musely umístit sloupy, aby bylo vůbec možné uchytit troleje a také zajistit veřejné osvětlení,“ vysvětluje Žáček.

Pejpek ovšem již dříve uvedl, že ulice kvůli sloupům připomíná železniční koridor. Jeden z nich navíc při přímém pohledu z třídy 1. máje do Komenského ulice zakrývá katedrální chrám svatého Gorazda.

Navzdory kritice ale Žáček změny na třídě 1. máje neplánuje. Pouze před hotelem Palác nechá radnice na jaře vysadit strom.