Olomoucká radnice chce ukotvit tramvajové troleje na další desítky domů

  13:26
Trolej či přípojka pro lampu na čelní stěně vlastního domu, nebo sloup na chodníku před ním. Volba, která v nejbližší době čeká řadu majitelů domů v centru Olomouce. Radnice totiž plánuje v historickém jádru velkou rekonstrukci šesti ulic, do níž spadá také obnova tramvajové trati či položení nových kolejí.

Kvůli chystaným opravám i novým kolejím v centru Olomouce radnice řeší, kam umístit tramvajové troleje. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Nad koleje však bude potřeba zavěsit troleje a vedení města teď řeší, jak to udělat. Na některých místech se bez souhlasu občanů neobejde.

„Předpokládáme, že využijeme hlavně stávající kotvy, a jen v nezbytných případech počítáme s osazením nových,“ podotýká náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec.

Celkem jde přibližně o 150 věcných břemen v podobě kotev či přípojek pro veřejné osvětlení.

Na jednání s vlastníky domů se radnice chystá v ulicích Sokolská, Zámečnická, U Hradeb, Slovenská, Kačení a Vodární. V nejbližších letech je kvůli špatnému stavu inženýrských sítí, především kanalizace, čeká výrazná proměna.

Nový kus trati v centru poslouží při výlukách

Velkou změnou budou úplně nové tramvajové koleje v Zámečnické ulici, jež propojí stávající trať v ulicích 8. května a Sokolské. „Tato smyčka poslouží jako rezerva při výlukách či nehodách,“ vysvětluje mluvčí radnice Radka Štědrá.

Město bude nový kus trati potřebovat i při rekonstrukci Sokolské ulice. Je to totiž jediná trasa, po níž se dnes do celého města dostanou tramvaje z depa. Až bude Sokolská rozkopaná, budou vyjíždět po nových kolejích v Zámečnické ulici.

Radnice jako úplně první krok musí s lidmi vyjednat ukotvení trolejí a také elektrických přípojek nového veřejného osvětlení.

„Chápeme, že je to zásah do vlastnických práv, proto budeme nabízet i finanční náhradu,“ uvádí Jakubec.

Je ale otázkou, kolik vlastníků na tuto kompenzaci uslyší, dostanou totiž řádově tisíce korun.

„Bereme to spíše jako symbolickou částku. Chceme apelovat na lidi, aby se podíleli na vzniku krásného veřejného prostranství,“ říká náměstek.

Radnice osloví kolem 190 vlastníků, protože některé domy jich mají víc. „Není jisté, zda se je podaří všechny zkontaktovat. Někteří jsou i v zahraničí,“ dodává Jakubec. První informace o tom, jak se vyjednavačům daří, chce mít do konce června.

Překážkou zřejmě budou obavy lidí, že jim ukotvení trolejí poškodí nemovitost. V Olomouci je to velké téma. Když v roce 2011 zabil v ulici 8. května ženu utržený kus štítové stěny, ukázalo se, že za pád zdiva mohly kromě zastaralých technologií stavby i otřesy od tramvají a pnutí jejich elektrického vedení.

Když se trolej pohupuje, třesou se skleničky

Špatnou zkušenost s trolejemi mají i lidé na nedaleké třídě 1. máje. Zde se město kvůli její loni dokončené rekonstrukci snažilo s majiteli domů domluvit, aby mohlo troleje na jejich fasádách znovu uchytit.

Třeba v rodině Petra Kopečného, jehož dědečkovi na třídě 1. máje patří část jednoho domu, ale neuspělo.

„Stačí, když se trolej pohupuje, začnou se třást skleničky. Ani nemusí projíždět tramvaj. V bytě jsme opravili omítky, už za tři čtyři měsíce se ale objevily praskliny,“ popsal Kopečný před časem.

Jakubec obavám rozumí. „Dnes ovšem máme jiné technologie, pnutí bude menší. Navíc se trať bude rekonstruovat, objeví se tam nové způsoby tlumení vibrací. Všechny negativní vlivy tramvají by se tak měly snížit,“ ujišťuje Jakubec.

Jeho slova potvrzuje i olomoucký statik Jaromír Vrba, který se před sedmi lety podílel na vyšetřování neštěstí v ulici 8. května. Vyzdvihuje důležitost odpružení kolejí. „Upevnění na dům nemusí být až zas tak bolavé. Ovšem za předpokladu, že je trať správně odpružená,“ uvádí Vrba.

Klíčové také je, jestli je stavba v dobrém stavu. Pokud ne, ani sebelepší pryž u kolejí nepomůže.

Všechny domy, na které by se zavěšení trolejí mělo vrátit, či by na nich mělo být nově, proto prověří statik. Ten posoudí, zda tam mohou být či nikoliv.

Nejproblematičtější bude podle náměstka zavěšení trolejí u křižovatek, kde je laicky řečeno nad velkou plochou nataženo víc trolejí v nejrůznějších směrech.

Statik bude muset prohlédnout i faru

Jakubec tak už teď ví o dvou místech, kde bude na posudku experta hodně záležet. První je mořická fara, její roh by byl pro opětovné uchycení trolejí ideální.

„Druhá křižovatka je u Jazz Tibet Clubu, také tam bude ukotvení. Zřejmě na velký sloup, který se bude muset dát do dvora, v němž je zázemí obchodního domu Koruna,“ přibližuje Jakubec.

Právě sloupy jsou ale řešením, kterému se chce město vyhnout. Nechce vysadit „les sloupů“. Radnice za ně loni schytala kritiku při otevření opravené třídy 1. máje.

Podívejte se na sloupy, jež lemují třídu 1. Máje. Blokují i pohled na kostel

15. srpna 2017