Tramvajovou trať chce Olomouc protáhnout do středu Nových Sadů příští rok

  17:00
Letos získat poslední povolení a vybrat stavební firmu, příští rok začít stavět a za necelé dva roky mít hotovo. Takový je teď plán olomoucké radnice na vybudování dalšího kusu trati, který za 388 milionů korun přivede tramvaje do středu sídliště Nové Sady, kde bydlí zhruba patnáct tisíc lidí.

Vizualizace vzhledu křižovatky ulic Zikova a Schweitzerova po dokončení výstavby druhé etapy tramvajové trati na Nové Sady. | foto: Magistrát města Olomouce

Potřebné pozemky i většinu důležitých razítek už radnice získala. Nyní jí tak chybí jen jediné, takže přípravy jedné z největších investic v historii města jdou do finále.

„Územní rozhodnutí nabylo právní moci 31. srpna 2018. Doposud byla vydána dvě stavební povolení, která zatím nenabyla právní moci - 14. listopadu ze stavebního odboru magistrátu města Olomouce a 26. listopadu rozhodnutí vodoprávního úřadu. Třetí a poslední stavební povolení drážního úřadu doposud vydáno nebylo,“ přibližuje mluvčí olomoucké radnice Radka Štědrá.

Letos magistrát počítá s vyhlášením výběrového řízení na firmu, jež bude mít vybudování dvoukolejné trati ve směru na Nové Sady na starost. Toto hledání by mělo začít už v první polovině roku.

„Předpokládáme, že v roce 2019 vybereme zhotovitele a v roce 2020 začne samotná stavba. Náklady jsou podle zpracované projektové dokumentace 388 milionů korun bez DPH,“ dodává Štědrá.

Jednou z prvních věcí, kterou budou muset dělníci vyřešit, je zbourání jednopatrového domu v Rooseveltově ulici, jenž nedaleko nynější konečné stanice Trnkova stojí tramvajím v další cestě. Povolení k demolici radnice získala koncem loňského září.

K zemi tak půjde dvojdomek složený ze dvou k sobě zrcadlově obrácených staveb, každá má vlastní vchod.

Jedna patřila městu už dříve, v podnájmu tu funguje autoškola. Ve druhé v bytech žijí dnes už bývalí majitelé. Před třemi lety se stali podnájemníky města, jemuž nyní patří obě části domu.

Jak bude nový úsek vypadat

Smlouvání o prodeji se však vleklo celé čtyři roky, zaseklo se především na různých představách o ceně. Radnice nakonec za dům dala pět milionů, i když znalec jeho hodnotu vyčíslil na tři. Dvoumilionový přeplatek město hájilo tím, že je v ojedinělé situaci, kde neexistovalo vhodnější řešení. Majitelé se domu dlouho nechtěli vzdát.

„Osobně chápu postoj spoluvlastníků s ohledem na jejich věk i vztah k nemovitosti. Jejich rodina ji vlastní více než šedesát let,“ podotkl již dříve tehdejší náměstek primátora Filip Žáček.

Úředníci už začnou chystat podklady pro závěrečnou třetí etapu

Samotná stavba druhé části trati zabere necelé dva roky, podle projektové dokumentace to bude přesně 22 měsíců. Ze současné konečné zastávky Trnkova, u níž v roce 2013 skončilo budování první etapy, se stane řadová zastávka.

Na cestě tramvají do středu lidnatého sídliště na ni navážou další tři, konkrétně zastávky Zikova, Rožňavská a konečná U kapličky.

Ani ta by ale neměla být tou definitivně poslední. Po vybudování závěrečné třetí etapy by se tramvaje měly v budoucnu dostat až k ulici Jižní. I pro tuto poslední část už město získalo důležité razítko, začátkem loňského prosince nabylo právní moci územní rozhodnutí.

Kdy přesně se na závěrečné části trati začne pracovat, však není jisté. Město tu ještě nezískalo potřebné pozemky.

„Doposud nejsou vykoupeny,“ podotýká Štědrá s tím, že v tuto chvíli není přesně vyčíslené, kolik bude poslední kus kolejí stát. V dalších letech proto budou úředníci ke třetí etapě sepisovat podklady pro získání stavebního povolení a dokumenty pro samotnou stavbu.

„Jejich součástí bude i podrobný rozpočet,“ doplňuje mluvčí.

Jasné tak není ani to, zda u budoucí konečné zastávky na definitivním konci nové trati bude několikapatrový parkovací dům pro 231 vozů, o němž loni v srpnu jednali olomoučtí radní. Zda tu skutečně může stát a také kde konkrétně, prověří v budoucnu odborníci.