Čecha postihla v Anglii mrtvice, pomoc mu zajistila linka 112 z Olomouce

  17:58
Poskytnutí pomoci přes půl Evropy zvládlo v uplynulých dnech operační středisko tísňové linky 112 z Olomouce. Díky ní se dostal včas do péče lékařů řidič, kterého v Anglii postihla mrtvice a on kromě zdravotních potíží navíc neuměl anglicky.

Operátor olomouckého operačního střediska tísňové linky 112 a 150 Martin Formánek, který byl jedním z těch, kteří zajistili pomoc českému řidiči kamionu, kterého postihla ve Velké Británii mrtvice. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Záchrannou akci odstartoval v neděli osm minut po půl sedmé ráno telefonát dispečera prostějovské tranzitní firmy.

„Ten uvedl, že jeden z řidičů firmy stojící nyní s kamionem na odstavném parkovišti ve Velké Británii má zdravotní problémy a podle popisu se jednalo o příznaky cévní mozkové příhody,“ popsala Vladimíra Hacsiková, mluvčí Hasičského záchranného sboru Olomouckého kraje, jehož operační středisko odbavuje také hovory linky 112.

Řešení problému komplikoval fakt, že řidič příliš neovládal angličtinu a jeho zhoršující se zdravotní stav komplikoval možnosti komunikace, navíc ho jeho situace silně rozrušila.

Operátorům olomouckého centra v čele s Martinem Formánkem se nicméně podařilo muže uklidnit a vzápětí mu zajistit pomoc, když předali informace o celé situaci na londýnskou ambulanci a ve spolupráci s dispečerem firmy a GPS souřadnicemi identifikovali přesnou polohu kamionu.

„Vzhledem k tomu, že nemocný řidič nebyl schopen domluvit se anglicky, zůstala jedna z operátorek na telefonu a po celou dobu ošetření tlumočila a konferovala hovor mezi zdravotníky a pacientem. Po dvou hodinách od prvotní informace se tak muž dostal do jedné z londýnských nemocnic,“ shrnula Hacsiková.

Podobnou situaci neřešili olomoučtí operátoři poprvé, například před pěti lety zajistili shodou okolností také pomoc řidiči kamionu, kterého postihly zdravotní problémy ve Velké Británii a ten se svěřil své přítelkyni. Před třemi lety zase olomoucké operační středisko zprostředkovalo pomoc ženě, jež se ocitla v nouzové situaci v Bulharsku, kde ji napadl přítel.

Jak vypadalo předchozí poskytnutí pomoci českému řidiči v Anglii

„Nejnovější případ potvrzuje, že jsme se posunuli opět o kousek dál a jsme schopni českým občanům nejen zprostředkovat přivolání pomoci i v zahraničí, ale také poskytnout pomoc při komunikaci mezi záchranáři a pacientem,“ doplnila mluvčí.

Loni odbavili operátoři linky 112 v Česku 2,6 milionu hovorů

Situace se odehrála jen pár dní před 11. únorem, který je Evropským dnem linky 112, tedy jednotného evropského čísla tísňového volání, přes které se lidé v nouzi mohou dovolat pomoci záchranářů ve všech státech Evropské unie a také v Norsku, Švýcarsku, Turecku či na Islandu. Za loňský rok operátoři odbavili v celé České republice více než dva a půl milionu hovorů.

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu v Česku sahají až do roku 1996, k 1. lednu 2003 pak bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích a používá se souběžně se současnými národními linkami tísňového volání 150, 155 a 158.

V roce 2005 pak bylo dokončeno budování telefonních center linky 112, od tohoto roku tak funguje v každém z krajů jedno centrum. Ta jsou vzájemně zastupitelná, takže v případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další centrum, což garantuje, že se lidé vždy dovolají.

Autor: