Grafik vrátil čas. Vytvořil „snímek“ Keltů na skále, na níž dnes stojí Olomouc

  12:54
Přes objektiv se olomoucký fotograf a grafik Michal Botek dokázal podívat do dávné minulosti města. Po týdnech příprav a konzultací s odborníky vytvořil fotomontáž, jež zachycuje místo, kde dnes stojí centrum. Ve 2. století před naším letopočtem se tu ovšem z mokřadů tyčila pouze mohutná skála a kolem žili Keltové.

Snímek zobrazující skálu, na níž dnes stojí historické centrum Olomouce. Fotografie vznikla v Bezručových sadech na kamenech, jež jsou součástí tohoto skalního masivu. Mokřady, které ho kdysi obklopovaly, si autor „vypůjčil“ v Litovelském Pomoraví. | foto: Michal Botek

„Vždy když vytvářím takzvanou postprodukční fotografii, vymýšlím k ní příběh. A to do nejmenších podrobností, jež se pak snažím zachytit,“ popisuje Michal Botek.

K focení zraněného válečníka a jeho ošetřovatelky ovšem vedla dlouhá cesta. Botek musel nejdřív do univerzitní knihovny a okresního archivu.

„Jde o příběh Kelta, který bydlí v okolí dnešního Michalského návrší. Nedaleko u kostela Panny Marie Sněžné se našly vykopávky z té doby. Můj hrdina musí bránit své blízké před nepřáteli a je zraněn,“ líčí Botek.

Jako velice důležitá se ukázala kniha z konce 50. let, v níž objevil starou terénní mapu centra Olomouce s vyznačenými výškovými body. Díky nim nakreslil skicu kopců a skal, na nichž v současnosti stojí chrámy svatého Václava i Michala či kostel Panny Marie Sněžné.

Část mohutného masivu je přitom dodnes vidět v Bezručových sadech. Právě odsud také pochází snímky kamenů, které Botek ve fotomontáži použil. Své opodstatnění na ní mají i četné mokřady.

„Díky lidem z olomouckého archivu vím, jak toto místo pravděpodobně vypadalo. Skalisko obepínala řeka a její ramena, kolem se rozkládaly nejrůznější bažiny a tůně, rostly tu lesíky,“ vypočítává Botek. Pro tyto snímky posléze zajel do Litovelského Pomoraví.

V plánu jsou další historické „fotky“, třeba z vraždy Václava III.

Příprava na focení mu zabrala víc než měsíc. Dvaačtyřicetiletý grafik se přitom spojil i s odborníky na Kelty. Probíral s nimi oblečení, účesy, zbroj a další artefakty. Snímek bojovníka s pečující druidkou pak vznikl loni na jaře.

„Ten den byla hrozná zima, oba se hodně obětovali. Dívce jsem navíc poté musel ve Photoshopu přebarvit vlasy. Zrzka, kterou jsem měl původně pro roli vybranou coby nejvhodnější modelku, focení odmítla,“ vzpomíná Botek. Ve snaze o co největší autentičnost se dokonce naučil míchat umělou krev.

Následovaly zhruba dva týdny práce ve Photoshopu.

„Je třeba vypilovat každý detail, aby vše odpovídalo realitě a aby se všechny nashromážděné snímky a elementy propojily do uvěřitelného celku,“ zdůrazňuje Botek.

Nápadů na fotografické cesty do minulosti Olomouce má přitom jako místní patriot celou řadu. Rád by sestavil snímek z časů Marie Terezie či Josefa II.

„Chtěl bych vytvořit fotografie, které by zcela odpovídaly dané době, anebo i jedné jedinečné události, jako je například vražda Václava III.,“ dodává.