Parkem plují žralok a žlutá chobotnice, Olomouc hostí Sculpture Line

  5:22
Z trávníku v olomouckých Smetanových sadech vystupuje obří žraločí ploutev, v nedalekém jezírku se zabydlela šestimetrová žlutá chobotnice a na nádvoří barokní univerzitní knihovny něžně odpočívají válečné ponorky. Olomouc letos poprvé ozdobil známý mezinárodní sochařský festival Sculpture Line.

Jezírko v olomouckých Smetanových sadech nabízí netradiční pohled, v rámci sochařského festivalu Sculpture Line zde nyní "žije" šestimetrová žlutá chobotnice, která je dílem výtvarníka Viktora Paluše. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Jde o akci, při které se přímo v ulicích, parcích či jinde ve veřejném prostoru objevují díla předních domácích i zahraničních tvůrců.

V Olomouci si trojici soch budou moci lidé prohlédnout do konce září. Zřejmě nejvýraznější z nich je plastika žluté chobotnice o rozměrech 2,5 krát 6 metrů.

„Socha Velké žluté chobotnice vznikla zbůhdarma, pro radost z nesmyslu, pravděpodobnosti navzdory. Z přesvědčení, že velké žluté chobotnice existují. Už proto, že by existovat měly,“ uvádí ke svému výtvoru výtvarník Viktor Paluš.

Sculpture Line v Olomouci

Rovněž ve Smetanových sadech hned u hlavní Rudolfovy aleje stojí další dílo – trávu brázdí obrovská žraločí ploutev od Jaroslava Chramosty nazvaná Sharkfin.

Při jejím vytváření ho nejprve inspiroval vyhynulý zřejmě až osmnáct metrů dlouhý prehistorický žralok megalodon. Posléze ale Chramosta ve svém díle našel širší univerzálnější významy.

„Autor sám objekt vnímá jako tvarový archetyp, který můžeme nalézt napříč živočišným i rostlinným spektrem. Prvoplánově jasný tvar bere na sebe mnoho podob a provokuje představivost,“ přibližují pořadatelé festivalu, díky němuž se umělecká díla letos objevila mimo jiné v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Pardubicích či Liberci a Jablonci nad Nisou.

Autorem třetí v Olomouci vystavované sochy pojmenované Triton je oceňovaný výtvarník Jaroslav Koléšek. Z pískovce vytvořil dvě válečné ponorky, jež odpočívají na mořském dně.

„Jsou zachyceny ve zkamenělém okamžiku něžného gesta. Stylizované ponorky jsou personifikací živých bytostí a jejich letmého doteku. Kdysi pancéřované schránky se pomalu stávají pískovcovým sedimentem,“ vysvětlují organizátoři.

Finančně se na festivalu podílela i Olomouc, zastupitelé na posledním jednání odsouhlasili příspěvek ve výši tři sta tisíc korun.

„Vzhledem k transportu, umístění či pojištění velkých uměleckých artefaktů je tato suma adekvátní,“ dodává vedoucí oddělení kultury Radim Schubert.

Má za to, že všechna tři díla pomohou zatraktivnit místa, kde stojí. „Věřím, že se stanou i vyhledávaným cílem turistů či lidí se zájmem o kulturní dění,“ podotýká Schubert.

9. června 2018