Nová D55 má od obcí odklonit tisíce aut, jiná ves ji ale u soudu stopla

  5:40
Plány na odklon desetitisíců aut mířících denně z Olomouce do Přerova mimo obce Krčmaň a Kokory se zadrhly. Stát sice už začal vykupovat pozemky pro první části plánované D55 z Olomouce do Kokor, jenže rozhodnutí o stavbě té druhé rozhodoval soud. A vyhověl žalobě nedaleké Rokytnice, čímž stavbu v této fázi stopnul.

Nekonečné proudy aut každý den ucpávají vesnice na trase z Olomouce do Přerova (snímek z obce Kokory), kde stávající silnice kapacitně vůbec nestačí. Řešením má být stavba čtyřproudé D55. | foto: Tomáš Frait, MF DNES

Soud totiž zrušil rozhodnutí, kterým olomoucký krajský úřad zamítl odvolání rokytnických proti územnímu rozhodnutí na obchvat Kokor.

Zda jsou za rozsudkem jen formální důvody, nebo bude muset Ředitelství silnic a dálnic jako investor hledat novou trasu obchvatu, zatím nelze zjistit. Tak jako tak to znamená měsíce, možná i roky zdržení v přípravě stavby.

„Spor jsme ukončili v neveřejném projednání. Ani účastníci řízení zatím neví, co jsou nosné důvody, pro které jsme rozhodnutí krajského úřadu zrušili. Dokud obě strany nedostanou do rukou odůvodněný rozsudek, nemůžu poskytnout bližší informace,“ uvedla soudkyně krajského soudu Barbora Berková.

Komentovat vítězství Rokytnice nechtěl ani starosta obce Petr Havlík. „Informaci se dozvídám od médií, proto se k tomu nebudu vyjadřovat,“ řekl starosta.

Obec se snaží dosáhnout toho, aby se jí nová dálnice vyhnula větším obloukem. Současná trasa vedená na desetimetrovém násypu na severním okraji vesnice podle Havlíka brání obci v rozvoji.

„Požádali jsme o posunutí trasy až za místní lesík zvaný Dolek. Přestože jsme měli pádné argumenty, státní správa je smetla ze stolu,“ vysvětlil už dříve, proč se místní zastupitelé obrátili na krajský soud.

Komu rozsudek soudu radost rozhodně neudělal, jsou obyvatelé Kokor. Centrem jejich vesnice projíždí dvacet tisíc aut denně, i proto tlačí na to, aby se s výstavbou silnice D55 začalo co nejdřív.

„Není to pro nás dobrá zpráva. Chtěli bychom, aby se pokračovalo v přípravách stavby. Termíny se neustále posouvají. Původně měla být silnice hotová už v roce 2019,“ podotkla starostka Kokor Hana Zittová.

„Pokud stavba Rokytnici nějak zásadně ovlivní, chápu, že ji nechce pustit dál. Na druhou stranu se s připomínkami mohla ozvat dřív, ne až po vydání územního rozhodnutí,“ doplnila.

Starostka naráží na fakt, že v dřívější fázích přípravy obchvatu si obec na trasu nestěžovala. I z toho důvodu krajští úředníci odmítli její nynější odvolání proti územnímu rozhodnutí.

„Když obec mohla něco ovlivnit, tak to neudělala. Je paradoxní, že námitky vznesla až ve chvíli, kdy jsme se prakticky pustili do příprav stavby,“ zlobí se ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Námitky Rokytnických podle něj dosud zdržely práce na této části D55 o půldruhého roku. Nyní je ŘSD ve fázi, kdy pořizuje dokumentaci pro stavební povolení.

650 pozemků a tisíc smluv

Úsek z Olomouce do Kokor je o kus dál. Tady už stát začal vykupovat pozemky. „Poměrně se nám daří. Tento týden jsme zahájili výkupy s vlastníky z katastrálních území Krčmaň a Kokory, v příštím týdnu se sejdeme s majiteli pozemků z Majetína a Velkého Týnce,“ popsal Martin Smolka, šéf závodu ŘSD v Olomouci, který má tuto část nové dálnice na starosti.

Pozemků, které ŘSD potřebuje vykoupit, je 650. Smluv, které musí podnik uzavřít, však bude asi tisíc. I proto si Smolka netroufá říct přesný termín zahájení výstavby.

„Optimistická varianta pro začátek stavby je v letech 2020–2021, dokončení pak o dva roky později,“ poznamenal.

Nekonečné proudy aut každý den ucpávají vesnice na trase z Olomouce do Přerova (snímek z obce Kokory), kde stávající silnice kapacitně vůbec nestačí. Řešením má být stavba čtyřproudé D55.

To, zda D55 skončí v poli u Kokor, nebo se stavbaři dostanou až do Přerova, je zatím otázkou. ŘSD už každopádně řeší i provizorní napojení pro případ, že obchvat Kokor nabere velké zpoždění.

„Hledáme technické řešení. Na hranici obou staveb je u Kokor naplánovaná velká odpočívka. Předpokládáme, že v krajním případě bychom tam dálnici provizorně napojili na stávající silnici I/55,“ popsal ředitel Smolka.

„Požádali jsme o posunutí trasy až za místní lesík. I když jsme měli pádné argumenty, státní správa je smetla.“

„Když obec mohla něco ovlivnit, tak to neudělala. Námitky vznesla, až když jsme se prakticky pustili do příprav stavby.“