Olomouc odloží protažení tratě i urgentní modernizaci odpadového centra

  11:52
Na začátku tohoto měsíce leželo před olomouckými radními stamilionové dilema, zda z rozpočtu na rok 2020 kvůli nedostatku peněz vyškrtnout roky slibované prodloužení tramvajové trati na Nové Sady, nebo nutnou modernizaci odpadového centra. Nakonec však město nenašlo peníze ani na jednu z těchto věcí.

Nejnovější větev olomoucké tramvajové trati nyní končí v Rooseveltově ulici. Na plánované prodloužení do srdce největšího olomouckého sídliště zatím zřejmě nedojde. | foto: Magistrát města Olomouce

Budování 1 300 metrů dlouhé tramvajové trati se třemi novými zastávkami a konečnou u středu nejlidnatějšího olomouckého sídliště přitom mělo začít už v březnu 2020. Oficiálně to letos v květnu oznámila sama radnice. Pustila se už i do výběru stavební firmy, tento týden se budou otevírat obálky s jednotlivými nabídkami.

A právě na ně teď Olomouc sází. Rozhodující bude, zda od některé stavební firmy dorazí dostatečně nízká nabídka. Pokud se tak stane, úředníci vše přepočítají a politici jsou připraveni využít i finanční rezervu města a trať do rozpočtu vrátit.

„To bychom ale případně udělali až příští rok v rámci rozpočtové změny,“ podotkl ekonomický náměstek Otakar Bačák (spOLečně).

Sám však v něco takového příliš nevěří. „Budu tomu věnovat veškerou svou pečlivost a znalosti. Nechceme však finance města přivést ke kolapsu,“ zdůraznil.

Aktuální lhůta pro dokončení trati je konec roku 2022

Pokud tato poslední šance skutečně nevyjde, není vůbec jasné, kdy by stavba dlouho plánované druhé etapy trati na Nové Sady mohla začít.

Nový úsek tramvajové trati

„To už bych mluvil za příští koalici,“ reaguje Bačák na dotaz ohledně dalšího eventuálního termínu.

Dnes první část trati od roku 2013 při cestě od centra města vede kolem nákupní Galerie Šantovka a končí už u Trnkovy ulice u prvních paneláků na okraji sídliště. Jestliže se ale budou nové koleje ve směru na jih Olomouce pokládat později, vyjde ji to pravděpodobně dráž.

Pokud se totiž městu nepodaří trať se třemi plánovanými zastávkami kompletně dokončit do závěru roku 2022, ztratí možnost čerpat na ni dotace podle pravidel stávajícího plánovacího období pro rozdělování evropských peněz.

V tom následujícím, jež končí až v roce 2027, však už bude evropský příspěvek nižší. Místo nynějších až 85 procent daných nákladů půjde maximálně o 70 procent.

Město si i přes škrty v rozpočtu vezme úvěr 450 milionů

Spolu s tratí z rozpočtu na příští rok vypadla i modernizace odpadového centra v olomoucké městské části Chválkovice. Stát měla 250 milionů korun. Ještě letos v létě se zdálo, že je nevyhnutelná. Radnice tehdy oznámila, že tamní sběrný dvůr i linka na tříděný odpad jsou na hranici životnosti a výkonnosti.

„Kolaps dotřiďovací linky a sběrného dvora nemůžeme připustit. Musíme rychle začít budovat nové odpadové centrum, na nějž potřebujeme překlenovací úvěr,“ uvedl v srpnu primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO).

Ani modernizace odpadového centra však příští rok nezačne. Podle Bačáka je možné, že se dostane do rozpočtu na roky 2021 či 2022.

Městské kase má pomoci i zvýšení poplatku za odpad

Olomoucká radnice plánuje příští rok zvýšit poplatek za komunální odpad z nynějších 660 na 816 korun. Návrh na úpravu městské vyhlášky by ještě na podzim měli projednat radní, v prosinci pak zastupitelé.

„Důvodem je posílení příjmové stránky rozpočtu. Je to jeden z poplatků, který je přímo navázaný na výdaje, které jsou v rozpočtu objektivní,“ zdůvodnil pro ČTK plánované zdražení primátorův ekonomický náměstek Otakar Bačák (spOLečně).

Poplatek za odpad radnice naposledy zvýšila na 660 korun v roce 2013 po devíti letech. Dřív platili Olomoučané ročně 492 korun.

Město už dříve vypočítalo, že skutečné náklady na svoz odpadu jsou v přepočtu na obyvatele takřka o 200 korun vyšší než dosavadní poplatek 660 korun. Rozdíl Olomouc v předchozích letech dotovala.

„Do rozpočtu na příští rok jsme dali jeden milion na případné přepracování příslušné dokumentace. Na jejím základě by pak bylo možné tento projekt zlevnit a ještě v tomto dotačním období uskutečnit,“ řekl Bačák.

Celkově počítá s tím, že Olomouc příští rok na investice pošle téměř 600 milionů korun. Při tom si ovšem pomůže úvěrem ve výši až 450 milionů. Tyto peníze měly původně jít také na novou trať a odpadové centrum, nakonec budou potřeba jinde.

„Tento úvěr si město musí vzít v každém případě,“ podotkl Bačák.

Již z minulosti zadlužené město totiž počítá například s opravou frekventované Foerstrovy ulice, pokračováním protipovodňových opatření, s kompletní rekonstrukcí vytížené ulice 8. května či opravami škol za více než čtyřicet milionů.