Olomoucké divadlo odvolalo šéfa baletu, i kvůli chybě s právy na Beatles

  14:54
Po téměř devíti letech končí ve funkci uměleckého šéfa baletu olomouckého Moravského divadla Robert Balogh. Vedení divadla zdůvodnilo ukončení spolupráce s choreografem a režisérem porušováním vnitřních předpisů.

Dlouholetý šéf baletu Moravského divadla v Olomouci Robert Balogh, který byl na konci listopadu 2018 odvolán z funkce. | foto: Petr JanečekMF DNES

Baloghův odchod oznámil ředitel Moravského divadla David Gerneš na čtvrteční mimořádné tiskové konferenci.

„Byli jsme nuceni přistoupit k odvolání pana Balogha, a to pro opakované porušení vnitřních předpisů divadla a přetrvávající neutěšenou situaci v baletním souboru. Chceme rovněž, aby olomoucký balet získal nový impulz a energii, aby umělecky nestagnoval,“ shrnul ředitel.

O jaké interní předpisy šlo nechtěl Gerneš upřesnit. „Nerad bych specifikoval naše interní postupy. Přišlo nám to nicméně jako nejlepší možné řešení,“ uvedl.

Připustil nicméně, že jedním z důvodů bylo i nedávné stažení baletního představení The Beatles Celebration kvůli problému s autorskými právy.

„Nechtěl bych to úplně vyloučit,“ řekl ředitel.

Divadlo muselo dříve stáhnout i Gotta a Jesus Christ Superstar

Baletní představení The Beatles Celebration s písněmi legendární liverpoolské čtveřice bylo vyprodané do konce roku, ale dostalo se jen na diváky, kteří si koupili lístek na první a druhou premiéru. Listopadovou a prosincovou reprízu divadlo stáhlo z programu.

Nemá totiž na písně Beatles autorská práva a další reprízy muselo nahradit jiným programem.Vedení divadla tvrdí, že už delší dobu usiluje o prodloužení dřívější licence, ale jednání s jejím poskytovatelem stále neskončila.

Problém s autorskými právy přitom neměl balet Moravského divadla poprvé. V březnu 2013 po letech příprav zrušilo divadlo jen dva dny před premiérou baletní ztvárnění světoznámého muzikálu Jesus Christ Superstar. I tehdy se ukázalo, že na něj nemá potřebnou licenci.

Zahraniční agentura odmítala olomouckému divadlu licenci dát s tím, že pro daný rok už pro Českou republiku autorská práva udělila. Tehdejší ředitel Moravského divadla Josef Podstata jel narychlo až do Londýna, přesto se mu autorská práva získat nepodařilo.

Ještě dříve, v roce 2011, mělo potíže také Baletní studio při Moravském divadle Olomouc při uvedení hry Karel Gott, zlatý hlas z Prahy. I ta byla po zhruba čtyřech uvedeních stažena z programu kvůli nevyjasněným autorským právům.

Za mého působení šel balet na špičkovou úroveň, říká Balogh

Sám Robert Balogh vidí za svým odvoláním především politiku. „Necítil jsem žádný důvod k odvolání. Co jsem tady, tak šel balet z regionální na špičkovou úroveň,“ uvedl pro MF DNES s tím, že profesní pokračování je zatím otazníkem.

„Já jsem se to dozvěděl ve středu odpoledne, takže zatím nevím, co budu dělat dál. Jsem na vrcholu tvůrčích sil, takže budu hledat nové angažmá,“ dodal.

 Termín Baloghova odvolání je načasován tak, aby nástupce na pozici uměleckého šéfa získal dostatek času a prostoru při tvorbě dramaturgického plánu a detailně se seznámil s provozem Moravského divadla.

Vedení souboru dočasně převezme baletní mistryně Dana Krajevskaja. Novým šéfem olomouckého baletu se pak od 1. ledna 2019 stane Michal Štípa, dlouholetý sólista baletu Národního divadla v Brně a Praze, držitel řady prestižních ocenění včetně Ceny Thálie.

„Olomoucký soubor zná, stejně tak i zdejší publikum, kterému se jako host představil v inscenacích Labutí jezero a Spící krasavice,“ nastínil Gerneš.

Štípa se od roku 2015 též věnuje pedagogické, lektorské a choreografické činnosti. Jako choreograf nastudoval například balet Don Quijote v Národním divadle moravskoslezském.

„Doufám, že budu pro Moravské divadlo příjemným přínosem a seznámím tanečníky se zajímavými choreografy a inscenátory, se kterými jsem se za svou kariéru měl možnost setkat a spolupracovat. Věřím, že vznikne zajímavý repertoár pro každého diváka,“ uvedl sám Štípa.

Autor: