Otevření nového mostu na klíčové olomoucké dopravní tepně hrozí zdržení

  12:00
Olomoučtí řidiči objíždějí už rok dříve velmi vytížený most v Komenského ulici. Kolony se táhnou úzkými cestami v obytných čtvrtích. Termín otevření nového mostu je nyní přitom podle Povodí Moravy ohrožený. Olomoučané z nábřeží rozšířené řeky chtějí důkaz, že jejich domům nehrozí nebezpečí. Povodí je viní z obstrukcí.

Pohled na místo v olomoucké Komenského ulici, kde kvůli budování protipovodňových opatření včetně rozšiřování koryta musí být přestavěn most. Uzavírka působí dopravní problémy, neboť most je součástí jedné z důležitých dopravních tepen města. | foto: Stanislav Heloňa, MAFRA

Stavba nového mostu v Komenského ulici je součástí další etapy budování protipovodňové ochrany. Tato část je zřejmě tou nejnáročnější – vodohospodáři totiž rozšiřují a zpevňují koryto Moravy přímo v centru města.

Zdržet otevření mostu u Bristolu může podle mluvčího Povodí Moravy Petra Chmelaře odvolání, jímž obyvatelé nábřeží napadli stavebním úřadem odsouhlasenou změnu postupu prací na levém břehu. Vodohospodáři tam chtějí snížit počet, ale zároveň zvětšit průměr vrtaných pilot. Krok popisují jako vstřícné gesto vůči obyvatelům žijícím v okolí stavby.

„Snížení počtu vrtaných pilot na levém břehu mělo minimalizovat možnost vlivu stavby na nábřežní domy i okolní komunikace,“ vysvětlil Chmelař.

Jak dodal, nejde o žádnou novinku – podobně Povodí Moravy postupovalo už na pravém břehu, kde proti tomu nikdo nic nenamítal.

„Postup, který odsouhlasil stavební úřad, i přesto napadli vlastníci čtyř bytů v ulici Nábřežní. To může oddálit termín dokončení mostu na ulici Komenského, který představuje důležitou dopravní tepnu,“ míní mluvčí.

Podle něj hrozí paradoxní situace. „Most bude hotov v termínu podle harmonogramu, ale z důvodu nedokončených prací na levém břehu nebude moci být napojen na existující komunikaci a předán do užívání,“ řekl.

Bojíme se o střechu nad hlavou, říkají lidé z blízkých domů

Za nespokojená společenství vlastníků ze tří vchodů na nábřeží vystupují členové jejich výborů. Patří k nim i Zdenka Tkadlečková. Ta odmítá, že by odvolání proti změně postupu prací bylo ze strany obyvatel obstrukcí.

Stavba nového mostu

„Chápeme, že protipovodňová ochrana je veřejný zájem a stavba musí být, ale ne na úkor určité skupiny lidí. Nejde o majetek typu auta, tady jde o střechu nad hlavou, o kterou se bojíme,“ sdělila.

Státní podnik tvrdí, že pro bezpečnost dělá maximum.

„Bohužel nemáme kam ustoupit. Nad rámec běžných postupů jsme kvůli stížnostem čtyř jednotlivců nechali zpracovat několik nezávislých odborných posudků, průzkumů a posouzení, které potvrdily, že stavební postup neohrozí bezpečnost obyvatel a jejich majetku. V místě stavby navíc probíhá nepřetržitý geotechnický monitoring,“ shrnul generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Jenomže obyvatelé z nábřežních domů pocit bezpečí nemají. Namítají, že žádný z dokumentů předložených Povodím Moravy neobsahuje slíbené posouzení vlivu prováděných budoucích stavebních prací na přilehlou zástavbu. Ani geotechnický monitoring, ani pravidelné kontrolní dny na stavbě nejsou podle nich dostatečnou zárukou.

„Jsou to pouze činnosti, které hasí požár, ale nepředcházejí vzniku škod,“ uvádějí.

Majitelé bytů se už obrátili na krajský úřad i policii

Tvrzení, že snížení počtu pilot v blízkosti zástavby je vstřícným krokem vůči majitelům bytů, není podle Zdenky Tkadlečkové tak zcela pravdivý.

„Důvod, proč ke změně postupu prací dochází, není v tom, že by nám chtěli odlehčit. Hlavní projektant stavby požádal statiky, aby znovu přepočítali rozměry pilot a jejich výztuže. Poté se rozhodlo, že musí dojít ke změně. Předpokládáme, že původní řešení by nestačilo,“ popsala Tkadlečková.

Majitelé bytů se proto odvolali ke krajskému úřadu. Tamní úředníky přitom požádali, aby s rozhodnutím počkali do doby, než bude hotový posudek o vlivu stavby na jejich domy, který si nakonec objednali na vlastní náklady.

„Rozhodli jsme se sami oslovit znalecký ústav, aby nám tento posudek vypracoval,“ doplnila Tkadlečková.

Obavami vlastníků bytů z ulice Nábřežní se loni zabývala i policie. Lidé se na ni obrátili s podezřením, že investor a zhotovitelé nedodržují na stavbě projektovou dokumentaci. Vyšetřovatelé ale nic závadného nezjistili.

Technicky náročná stavba za 730 milionů navazuje na dokončené etapy I. a II. A. Jejím cílem je zvýšení kapacity koryta Moravy v centrální části Olomouce na úroveň 650 kubíků za sekundu. Po jejím dokončením bude chráněno 20 tisíc obyvatel a majetek v hodnotě tří miliard.

Jak vypadala demolice starého mostu z roku 1941 v Komenského ulici

20. července 2018