Změňte koridory a heliport může u bytových domů zůstat, řekli experti

  15:56
Kvůli plánované výstavbě bytových domů v sousedství olomoucké letecké záchranné služby bude potřeba změnit místní letové „poměry“, provoz heliportu tím ale neutrpí. Vyplývá to z analýzy nezávislých odborníků. Vedení kraje proto předpokládá, že záchranáři budou dál přistávat na Tabulovém vrchu.

Ilustrační snímek | foto: ZZS Olomouckého kraje

Heliport olomoucké letecké záchranky není nutné stěhovat, fungovat může i poblíž nových bytových domů, které chce v Olomouci na Tabulovém vrchu vybudovat holding Gemo podnikatele Jaromíra Uhýrka. Shodli se na tom nezávislí odborníci ve své studii.

Soužití záchranky a developerského projektu ovšem podmiňují tím, že se upraví letecké koridory u heliportu. Hejtmanství, které je zřizovatelem záchranné služby, na tuto variantu s největší pravděpodobností přistoupí.

„Autoři studie sice potvrdili, že jeden ze dvou leteckých koridorů, který využívají piloti letecké záchranné služby, bude potřeba zrušit v souvislosti s plánovanou výstavbou bytových domů, zároveň se ale shodli, že ho lze nahradit novými koridory tak, že tato změna nenaruší plnohodnotný provoz heliportu,“ prohlásil náměstek hejtmana Dalibor Horák.

Majetkové poměry vycházejí lépe pro Gemo

Na výsledky analýzy kraj netrpělivě čekal. Pokud by totiž studie ukázala, že záchranáři a developerský projekt nemohou fungovat v „symbióze“, hejtmanství by patrně muselo ustoupit a heliport přestěhovat jinam.

A to proto, že majetkové poměry na Tabulovém vrchu vyznívají jednoznačně lépe pro Uhýrkův stavební a developerský holding. Jedné z jeho společností totiž patří klíčový pozemek pod heliportem, bez něhož se letecká záchranka neobejde.

Strategickou půdu Gemo nechce kraji prodat ani vyměnit. Kraj ji tak má jen v pronájmu, který ovšem vyprší v polovině letošního roku.

„Pakliže se závěry studie potvrdí a odsouhlasí je dotčené orgány kraje, neměl by být problém s prodloužením nájemní smlouvy řádově o několik let. Vedení společnosti Gemo nám už loni v listopadu sdělilo, že pokud provoz heliportu nebude bránit plánované bytové výstavbě, na přestěhování letecké záchranné služby nebude nijak tlačit,“ řekl náměstek.

V ohrožení se heliport ocitl už v loňském roce. V červnu totiž Gemo kraji vypovědělo nájemní smlouvu na inkriminovaný pozemek a novou s ním uzavřelo jen do 31. prosince 2016. Hejtmanství se ji podařilo o šest měsíců prodloužit jen asi dva týdny před vypršením termínu. Bez této dohody by vrtulníky od ledna nemohly na heliportu přistávat.

Pokud by se letecká záchranka skutečně musela přestěhovat, patrně by zamířila na neředínské letiště. Alternativu, zda by to bylo možné, si už kraj ověřoval na radnici.

„V případě nutnosti by bylo za určitých podmínek možné heliport umístit na letiště,“ řekl primátor Antonín Staněk po únorovém jednání s představiteli hejtmanství.

Počátky kauzy sahají až do devadesátých let

Varianta by to ovšem nebyla ideální, tvrdí kritici tohoto návrhu. „Bylo by to jako z louže hned pod několik okapů, protože přístup k tomuto městskému pozemku vede přes desítky soukromých. Navíc je třeba si uvědomit, že vybudování letecké záchranky si vyžádalo asi 130 milionů. Přece ty peníze nevyhodíme z okna,“ řekl už dříve tehdejší hejtmanův náměstek Michael Fischer.

Počátky kauzy heliport spadají až do 90. let minulého století. „Ten problém vznikl v roce 1996, kdy už heliport stál. Jeden z pozemků byl předmětem restituce a nový majitel ho odmítl záchranné službě prodat. Bohužel ho v roce 2005 prodal Technologickému parku (firma patřící do holdingu Gemo – pozn. red.),“ popsal Fischer.

Gemo, respektive jeho firma Vila Park Tabulový Vrch Olomouc, chce postavit u heliportu rezidenci s 325 byty a vlastní mateřskou školou.