Olomoucký elektrobus je až příliš moderní, cestujícím v rukavicích neotevře

  15:22
Nečekaný zádrhel řeší olomoucký dopravní podnik. Někteří cestující mají v těchto dnech problém dostat se do nového elektrobusu. Jeho dveře se totiž otvírají dotykovým senzorem, který na rozdíl od klasických tlačítek nereaguje na dotyk v běžných rukavicích.

Elektrobus je v rámci olomoucké hromadné dopravy prvním vozem, který je dotykovými senzory vybaven. Jakmile nastaly mrazy, začaly se množit situace, kdy se cestující s rukavicemi na rukou marně pokoušeli dveře otevřít.

Komiks, který vydal olomoucký dopravní podnik kvůli poučení cestujících o ovládání dveří jediného používaného elektrobusu dotykovým senzorem, který nereaguje na dotyk v běžných rukavicích.

Dopravce na to na reagoval komiksem, který má cestující poučit, že si rukavice musejí sundat. Mimo jiné ho zveřejnil i na svém facebookovém účtu. Od části cestujících však pod příspěvkem schytal kritiku za to, že dopravní prostředek s podobnou technologií vůbec pořídil.

„Tak budeme řvát na řidiče, dokud ty dveře neotevře. Kdy pochopíte, že jsme vaši klienti, a ne otroci? DPMO by potřeboval celkovou obměnu managementu,“ pustil se do dopravce například uživatel Pavel Švarc.

„Jediný vůz a doufám, že tedy i poslední. A doufám, že to je napsáno zřetelně i vevnitř. Opravdu nechápu ten technologický pokrok... Čím novější tramvaj, tím pomalejší otvírání dveří nebo větší hmotnost, čím novější bus, tím horší ovládání. Co je ještě v plánu nakupovat?“ přidává se také Tomáš Hroudný.

Elektrobus musel být dočasně odstaven první den po vyjetí

Dopravní podnik se brání tím, že technologie otvírání je dána výrobcem elektrobusu a on se nyní jen pokouší informační kampaní na novinku v městské hromadné dopravě upozornit.

Olomoucký elektrobus

„Informaci jsme zveřejnili právě z toho důvodu, že některým cestujícím nešly dveře otevřít a mysleli si, že jsou nefunkční. Přitom stačí jen na chvíli sundat rukavici, následně zmáčknout tlačítko k tomu určené a dveře se otevřou,“ reagoval správce facebookového účtu v diskusi, na kterou upozornil server zdopravy.cz.

Na stranu dopravce se postavila i část diskutujících.

„Stejně byste si ty rukavice uvnitř sundali, tak si je prostě sundáte o pár sekund dříve. Svět se nezboří a vy neumrznete. Anebo když vám to vadí, tak choďte pěšky anebo si pořiďte auto,“ komentoval stížnosti Michal Nádvorník.

„Polovina rukavic jsou dnes dotykové. Jsem si jich za stovku koupila pět párů,“ poukázala pak uživatelka Věra Chytilová na fakt, že hlavně mezi mladší generací už jsou dnes velmi rozšířené rukavice umožňující používat telefony s dotykovými obrazovkami, na jejichž dotyk reaguje i senzor na elektrobusu.

První problém se vyskytl hned po vyjetí

První olomoucký elektrobus na sebe neupozornil poprvé. Na podzim, kdy byl poprvé nasazen, mu totiž sotva čtyřiadvacet hodin po vyjetí do pravidelného provozu poničily silné poryvy větru střechu natolik, že musel být kvůli opravě na několik dní odstaven.

Stroj za 13,1 milionu bez DPH, přičemž 85 procent nákladů pokryly dotace z evropských fondů, má kapacitu 33 míst k sezení a 72 ke stání, včetně místa pro invalidní vozík či kočárek. Cestující mají ocenit jeho tichý chod a také klimatizaci.

Dvanáctimetrový nízkopodlažní elektrobus na jedno nabití ujede v městském provozu 150 kilometrů. Nabíjení trvá v pomalém režimu na plnou kapacitu osm hodin, při rychlonabíjení stačí dvě až tři hodiny.

Jak vypadala první jízda elektrobusu olomouckými ulicemi

Autor: