Černí pasažéři po letech čelí nesplaceným pokutám, dopravce vymohl miliony

  4:52
Doba, kdy Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) prakticky neměl možnost peníze z černých pasažérů dostat, skončila. Mnohé z žalob, jež dopravce začal podávat na neplatiče v polovině roku 2014, už totiž dospěly do fáze, kdy u dlužníků začali zvonit exekutoři. Za loňský rok tak vymohl přes pět milionů korun.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Janeček, MAFRA

Dopravní podnik vymáhá své pohledávky soudní cestou ve spolupráci s advokátní kanceláří a exekutorskými úřady. K této strategii se uchýlil nedobrovolně před třemi a půl lety kvůli změně legislativy, po které se mu již nevyplatí pohledávky prodávat externím firmám.

„Soudní vymáhání pohledávek je nepochybně zdlouhavější a administrativně náročnější proces než dřívější praxe, nicméně v loňském roce se již efekt dostavil, začínáme sklízet první plody,“ podotkl vedoucí přepravně-tarifního odboru DPMO Roman Tříska.

Jeho vyjádření potvrzují následující čísla. V letech 2015 až 2016, kdy většina žalob na neplatiče, zjednodušeně řečeno, kolovala po soudech, dopravní podnik inkasoval z dlouhodobých pohledávek řádově jen statisíce korun. Loni, kdy se již dostali díky soudním rozhodnutím ke slovu exekutoři, do kasy DPMO přiteklo několikanásobně více – přes pět milionů.

Mezi neplatiči, jejichž dluh řešily soudy, jsou i lidé, kteří možná nikdy jízdenku městské hromadné dopravy nedrželi v ruce.

„Ano, při soudním vymáhání došlo i na recidivisty. To jsou pasažéři, u kterých v extrémních případech evidujeme desítky pohledávek a jejichž dluh vůči dopravnímu podniku dosahuje několika desítek tisíc korun,“ popsal Tříska.

Upomínky vyhazuje do koše asi třetina lidí

Nezastírá ovšem, že soudní vymáhání má své limity, respektive nemusí vždy vést ke kýženému efektu.

„Setkáváme se i s lidmi, kteří jsou předlužení a nemají žádný majetek, exekutor jim tak nemá co zabavit. Je proto na pečlivém uvážení, koho zažalovat,“ uvedl.

Pokutu v olomoucké městské hromadné dopravě podle Třísky v posledních letech neřeší přibližně třetina černých pasažérů. Konkrétně loni ji nezaplatilo asi 4 700 lidí.

„Část z nich má sjednaný splátkový kalendář, nicméně většinu, přibližně pětatřicet procent případů, je nutné řešit následným vymáháním,“ nastínil.

Loni přistihli revizoři bezmála 12 900 černých pasažérů

I přes loňský úspěch v soudním vymáhaní pohledávek tak nakonec dluh neplatičů pokut meziročně neklesl. Naopak mírně se zvýšil – předloni na konci roku ho DPMO vyčíslil na 18,3 milionu, loni 31. prosince představoval 18,9 milionu korun.

Celkově revizoři přistihli v uplynulém roce v olomouckých autobusech a tramvajích bezmála 12 900 černých pasažérů, což je zhruba o tisíc více než o rok dříve. Vedoucí přepravně-tarifního odboru DPMO to vysvětluje změnami přepravní kontroly.

„Došlo ke dvěma personálním obměnám, přičemž noví zaměstnanci se dobře zapracovali,“ uvedl Tříska.

Podle současného sazebníku DPMO, který platí od července roku 2013, černého pasažéra čeká sankce 1 500 korun. Pokud ovšem hříšník pokutu uhradí na místě nebo do 15 dnů, částka se mu snižuje na 700 korun. Naopak při exekuci může kvůli svezení bez jízdenky přijít o věci za tisíce korun.