Od dopravy snů i čistšího vzduchu dělí Olomouc změny za pět miliard

  5:44
Pro každou třetí cestu použijí lidé v Olomouci auto. A to na úkor MHD či cyklistiky. Město to chce ve jménu čistšího vzduchu či snížení hluku změnit. Pomoci zdejší stále těžkopádnější dopravě má ambiciózní soupis změn a staveb za miliardy korun. Radnice by je měla uskutečnit do roku 2030.

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Soupis je součástí takzvaného Plánu udržitelné městské mobility, který po dvou letech práce expertů schválili olomoučtí zastupitelé na svém posledním jednání.

Ve hře byly tři různě obsáhlé verze, zastupitelé na základě doporučení odborníků posvětili tu nejambicióznější. Je v ní například miliardový přesun tramvajového depa za ulici Fibichova, budování odstavných parkovišť či MHD zdarma při smogových situacích. Jestli se podaří všechny tyto plány proměnit ve skutečnost, zatím není jisté.

„Je to sen, kam bychom se chtěli dostat. Toto je náš cíl,“ uvádí náměstek olomouckého primátora Aleš Jakubec, který na přípravu plánu mobility dohlížel.

Největší slabina: příliš mnoho aut

Podepsaní jsou pod ním experti z Centra dopravního výzkumu. Ještě před sestavením seznamu přesně popsali jednu z největších slabin olomoucké dopravy. A to fakt, že Olomoučané vzhledem k velikosti města či dobré dostupnosti obchodů a škol příliš využívají osobní auta.

Konkrétně na zhruba 31 procent všech cest po městě. Přidali ale také návrh řešení.

„Odborníci nám na základě matematického modelování doložili, že bychom v roce 2030 byli schopni snížit podíl automobilů na všech cestách v rámci města až na 26 procent,“ přibližuje Jakubec.

Rozdíl zhruba pěti procent přitom nepůsobí jako příliš ambiciózní cíl. Ovšem v kontextu neustále zvyšujícího se počtu aut a houstnoucí dopravy znamená takové snížení skutečně velkou výzvu.

„Všechny nás to překvapilo, čekali jsme jiné výsledky,“ dodává k pětiprocentní metě Jakubec. Pro srovnání ovšem dokládá příklad západních měst, kde místní auta využívali až při polovině všech svých přesunů.

„Díky podobným plánům jako má nyní Olomouc, se tam podařilo tento podíl snížit z padesáti na čtyřicet procent,“ vyzdvihuje náměstek.

Zlepšení dopravy tak mají Olomouci v následujícím desetiletí přinést rozsáhlé investice za více než pět miliard korun.

„Jde například o vybudování odstavných parkovišť P+R na okraji města anebo nové tramvajové i autobusové vozovny, a asi sto kilometrů cyklostezek či cyklopruhů,“ vypočítává mluvčí olomoucké radnice Pavel Konečný.

Kryté zastávky a MHD zdarma při překročení smogových limitů

Kromě toho jsou na soupisu vizí mimo jiné kryté zastávky MHD na území celého města, bezplatné cestování v tramvajích a autobusech při překročení smogových limitů a také obnova tramvajové trati v ulici I. P. Pavlova pro obsluhu fakultní nemocnice anebo nákup služebních jízdních kol pro město a jeho společnosti. A to včetně nákladních bicyklů pro technické služby.

Jakubec připouští, že se s největší pravděpodobností nepodaří všechna doporučení expertů proměnit ve skutečnost. „Počítáme tady s dotacemi,“ dodává.

Význam Plánu udržitelné městské mobility to podle něj ale nesnižuje. Dokument je totiž velice důležitý i pro samotné čerpání dotací.

„Až se o ně budeme ucházet, budeme zvýhodněni oproti městům, která ho nemají. V některých případech je vypracovaný plán přímo jednou z podmínek pro jejich získání,“ vysvětluje náměstek.

Olomouc totiž bude moci zjednodušeně řečeno díky soupisu dokázat, že ví, kde a proč chce danou cyklostezku či parkoviště postavit a také jak přesně jí to má pomoci.

S plánem mobility ale musí Olomouc dál pracovat. Pokud jej vezme za svůj i příští vedení města, každý rok si z něj vybere několik bodů, které uskuteční.

„A také se jednou za čtyři až pět let bude dělat velká aktualizace, která zahrne velké změny ve světě týkající se například cen ropy či technologického pokroku v dopravě,“ předpokládá Jakubec.